Za volantem Talismanu Grandtour

Máme za sebou první měsíce prodejů nového zástupce segmentu D, který přináší zcela nový směr do modelového portfolia francouzské automobilky s diamantem ve znaku. Ačkoliv rozjezd je poměrně vlažný – za první čtyři měsíce prodejů byla v Česku prodána šedesátka kusů, to je však více než sedanů Mazda 6, Peugeot 508. Nyní přichází na řadu verze kombi, u nás pojmenována tradičně grandtour, která dle místních zvyklostí osloví více zákazníků, než již prodávaný sedan. Samotný Renault vidí perspektivu tohoto modelu pozitivně, neboť na našem trhu činí segment D rovných 10% navíc se stoupajícím trendem. Karoserie kombi je zastoupena masivními 80%, kupé pak v segmentu D zaujímá pouhé 3%, to také odpověď na otázku proč se Laguna Coupe nedočká nástupce. Silnou zbraní sedanu je design a francouzský šarm. Auto je krásné a vyvážené ze všech stran. Ať se na něj díváte odkudkoliv, vždy vás něco zaujme. Protože Renault ví, že tomuto segmentu dominují jiné značky, rozhodl se pojmout verzi grandtour trochu odlišně než bývá zvykem. Oproti zažitým zvyklostem trhu je tato verze shodná se sedanem, výjimku tvoří o 1 cm větší délka vozu. Zachovává si tak bezkonkurenční šířku interiéru, kdy řidič a spolujezdec mezi sebou mají nejvíce místa napříč segmentem, což jistě ocení firemní klientela při služebních cestách. Co se zavazadelníku týká, ten má velikost 572litrů dle metodiky VDA. Drobné zmenšení objemu vůči sedanu (608l) jde ruku v ruce se strategií o maximální zachování proporcí a vyváženosti. Když už jsme u zavazadelníku, kladně hodnotíme jeho nákladovou hranu, která se nachází pouhých 571 mm nad zemí. Pojďme ale z úvodu přejít na testovací jízdy, které se odehrávaly v krásném prostředí okolo Karlštejnu. Připomínáme, že verze grandtour začíná s příplatkem 30 tisíc a k dispozici bude u prodejců v během jednoho týdne. První vozy budou dodávány počátkem června.

DSC_3728

Vybrali jsme si verzi, o kterou si psalo mnoho našich čtenářů. Volba padla na nejsilnější benzínovou turbem přeplňovanou šestnáctistovku. Dvousetkoňový agregát spojený se sedmistupňovým dvouspojkovým ústrojím nás ostatně lákala hodně dlouho. Jednotku M5M jsme měli možnost vyzkoušet již u ostrého Clio R.S. Tenkrát nám dokázala pořádně namasírovat krční páteř svým mohutným zátahem. Jak ale bude motor fungovat v těžším a větším Talismanu? Jednoduše skvěle! Kdo si stěžoval, že Talisman nemá silné dieselové motory, ten by měl svůj zrak stočit právě na 1.6TCe 200k. Motor nás překvapil opravdu mocným zátahem začínajícím od zhruba 2000 ot. Zajímavá je poměrně plochá křivka točivého momentu, která dokáže držet maximum 260NM v širokém rozpětí od 2500 ot. až po 4500 ot. a následně jen pozvolna klesá až k 6000 ot. Znamená to, že má motor skoro dieselovou charakteristiku, kdy při pohodové jízdě je prakticky v celém spektru běžných otáček neustále k dispozici dostatek síly. Sedmistupňové ústrojí je s motorem sladěno dokonale, při klidné jízdě se tedy snaží pracovat s točivým momentem a zbytečně motor nevytáčet. To se podílí na nesmírně příznivé spotřebě. Když však vozu dáte pokyn k maximální akceleraci, převodovka okamžitě vyžene motor do otáček a nechá otáčkoměr proletět až k červenému poli, maximum výkonu 147kW se nachází v 6 000 ot. a výkonová křivka je ukázkově lineární, tohle Renault vždy uměl. Jediné na co je potřeba si při jízdě s tímto motorem zvyknout, je citelná prodleva při rozjezdu z místa či nízkých otáček. Malému motoru chvíli trvá než roztočí velké turbodmychadlo, není to však nic na to co by nebyli majitelé dieselových motorů zvyklí. Podvozek se dokáže díky nastavitelným tlumičům (MultiSense) přizpůsobit přání řidiče, umí být velmi tvrdý, ale rovněž staromilsky plavný. Kombinace okresních cest v dezolátním stavu a 19″ palcových nízko profilových disků znamená, že podvozek si akusticky příliš nelibuje hlavně na příčných nerovnostech (typicky roleta), ale nejedná se o žádné hlasité rušivé zvuky, běžný řidič si patrně ničeho ani nevšimne.  Naopak nás nové Renaulty postavené na CMF platformě udivují jak tiché mají podvozky přes použití 19″ kol.

Křivky výkonu a točivého momentu
Křivky výkonu a točivého momentu

DSC_3737

Praktičnosti a variabilitě se meze nekladou. Podlaha zavazadelníku je multifunkční, dá se různě přenastavovat, rozdělovat, snižovat, zvyšovat, přesně tak jak to mají uživatelé kombíku rádi. Líbila se nám možnost, kdy si po složení zadních operadel zvýšíte podlahu kufru, abyste vytvořili dokonale rovnou plochu. Výborný nápad! Velice jsme si libovali se systémem R-Link 2, který však někteří novináři v oblibě nemají (těžko říct, zda je problém na straně vozu či uživatelů). Nám fungoval u každého testovaného auta vždy plynule, během 80 kilometrové trasy jsme ocenili displej na výšku, trasa navigace je dokonale viditelná. Okresky kolem Karlštejna (hlavně serpentinky v kopcích) výborně prověřili systém Multisense. Vůz jsme si nastavili podle vlastních potřeb – funkčnost 4Controlu, pérování, reakci na plyn, tuhost volantu. Hračičkové budou jásat! Chce to jen na chvíli sednout seznámit se se všemi funkcemi systému R-Link 2 vč. Multisence, vyzkoušet si možnosti, které nabízí a pak pochopíte, že kritika z řad českých novinářů je zcela lichá. Je dobré zmínit, že komu by vadila natáčecí zadní náprava 4Control, dá se v systému deaktivovat.

Sečteno a podtrženo, Talisman Grandtour je na silnici jako ryba ve vodě. Nejen, že výborně vypadá, ale má také skvělé jízdní vlastnosti, doplněné o správně dimenzovaný motor (předsudky hoďte stranou, tento motor jede opravdu dobře!) a výbornou práci EDC převodovky (tak sametové řazení jsme snad ještě nezažili). Marně přemýšlíme nad negativy nebo něčím co se nám nelíbilo – snad jen malá nádrž či dočasná nemožnost si objednat TCe 200 k nižším výbavám než Initiale Paris. Po testovacích jízdách se těšíme na klasický test, kdy Talismana Grandtour prověří daleko náročnější podmínky než malebná oblast kolem Karlštejnu.

DSC_3757

DSC_3771

Jaké novinky se chystají k Talismanu, Espace a Renaultu obecně? Rozhovor se zástupci značky již brzy na RN! Sledujte Facebook RN!

Napsat komentář