Příběh CLIO: od první generace po současnost.

Čtvrtstoletí úspěchu nejprodávanějšího francouzského automobilu v celé automobilové historii

 Renault Clio, kterého se prodalo 13 milionů kusů během čtyř generací, je vozem ze všech pohledů pozoruhodným: historicky nejprodávanější francouzský vůz, první vůz, který dvakrát získal prestižní titul „Evropské auto roku“, za 25 posledních let byl 18krát nejprodávanějším vozem ve Francii, ve svém segmentu dosáhl v roce 2014 a 2015 na celoevropském trhu vedoucí postavení (osobní + lehké užitkové vozy). Od samého počátku představovalo Clio malý automobil s vlastnostmi a kulturou velkého vozu.

Clio je v řecké mytologii múza, a význam slova – Kleió – je „ten, kdo je slavný“: Pro Clio, které se stalo slavné a úspěšné již od první generace vozu, to byl prorocký název.

CLIO I.: 1990 – 1998: Uvedení na trh v roce 1990, Auto roku 1991

Clio převzalo nelehkou úlohu nástupce Renaultu 5, jednoho z nejúspěšnějších automobilů té doby. Jeho cílem však nebylo stát se přímou součástí rodové linie Renault 5. Z tohoto důvodu bylo Clio oficiálně představeno jako „malý všestranný automobil, který byl navržen a vyroben podle stejně přísných kritérií jako automobily velké“. Znamenalo to přesun do vyššího segmentu, kde Clio oslovilo zákazníky vyhledávající parametry a výbavu typické pro vozy vyšších tříd a zároveň si zachovalo kompaktní rozměry (Clio 1 měřilo na délku pouhých 3,71 m).

Aby uspokojil touhy nejnáročnějších zákazníků, v roce 1991 Renault uvedl na trh luxusní verzi Clio Baccara, která se honosila šedým koženým čalouněním, hlavicí řadicí páky s prvky z žilkovaného ořechového dřeva, výplněmi dveří potaženými kůží a chromovanými ovladači. V roce 1998 verzi Baccara nahradilo Clio Initiale, které generaci za generací tvoří vrchol nabídky Clia.

Přechod od Renaultu 5 ke Cliu provázela ještě další změna: od představení Clia se modely přestaly označovat čísly, ale získaly jména, která se snáze pomatují a modelům dodaly vřelejší a lidštější rozměr.

Již při svém uvedení na trh bylo Clio zvoleno „Evropským autem roku 1991“. „Nový malý automobil má znamenitý styl, výbornou úroveň kvality, velkorysý prostor a bohatou výbavu, která nemá u modelu této velikosti obdoby,“ stálo ve výroku poroty.

Použité agregáty:

  • 1.2
    40kW/ 54k
    43kW/ 57k
  • 1.4
    55kW/ 75k
    58kW/ 78k
  • 1.7  66kW/ 89k
  • 1.8
    65kW/ 88k
    66kW/ 90k
  • 1.8 RSi 80kW/ 109k
  • 2.0 108kW/ 147k (Clio Wiliams)
  • 1.9d 47kW/ 64k

Výbava dosahující úrovně vyšších segmentů

První generace nabízela například systém ABS, klimatizaci, elektronicky řízenou automatickou převodovku, alarm proti vloupání, posilovač řízení anebo elektricky ovládaná zpětná zrcátka s výhřevem. S touto úrovní výbavy Clio otřáslo segmentem městských vozů v Evropě a představovalo všestranný automobil schopný konkurovat těm nejlepším vozům ve své kategorii.

CLIO II: 1998 -2008 
V roce 1998 byla na trh uvedena druhá generace. Byla o 7 cm delší a představila se s 16ventilovými pohonnými jednotkami. Díky vybavení všech verzí systémem ABS a čelními a bočními airbagy se bezpečnost stala hlavní devizou vozu.

Použité agregáty: 

  • 1.2  43 kW a 55 kW
  • 1.4  55 kW a 74 kW
  • 1.5 dCi
  • 1.6 8V nebo 16V 66 kW nebo 79 kW (verze RSi)
  • 1.9 d 47 kW
  • 1.9 dT
  • 1.9 dTi
  • 2.0 124 kW (verze Sport)
  • 3.0 V6 166 kW (verze Clio Sport V6)

CLIO III: 2005 – 2012
V roce 2005 přišlo na trh Clio třetí generace a Clio 2 zůstalo na trhu pod názvem Clio Campus. U většího (3,99 m) a prostornějšího Clia 3 nebyla výbava rozhodně opomenuta. Kromě handsfree karty, systému GPS a tempomatu s omezovačem rychlosti disponovalo také díky 8 zabudovaným airbagům nejlepší úrovní aktivní a pasivní bezpečnosti. Není překvapující, že jako první vůz ve své kategorii získalo v testech Euro NCAP 5 hvězdiček. Premiérou v rámci řady pak bylo představení verze Grandtour.

Všechny tyto kvality byly znovu oceněny titulem „Evropské auto roku 2006“. Za 43 let trvání historie této ceny to bylo poprvé, co nějaký model získal ocenění více než jednou. Jeden z porotců tehdy poznamenal: „Skvělé malé auto, kterým by se měly inspirovat větší vozy“.

V roce 2009 přišla takzvaná fáze dvě pro třetí generaci Clio. A ta byla poněkud kontroverzní, protože hravý a líbivý design byl vyměněn za poměrně nepochopitelně nudný a nevýrazný. Za to však přišla omlazená varianta s novými verzemi a úpravami od Renault Sportu. Mezi nimi nechyběla speciální verze Ange & Démon. Tato limitovaná a na kusy vyrobená série (přesně bylo vyrobeno 666 kusů) přišla s cenovkou přes 600 tisíc korun. Přesto však sportovní nadšence skutečně nadchla! Tehdejší tisková zpráva popisovala tuto ďábelskou edici takto: Renault Sport uvedl na trh Renault Clio RS „Ange & Démon“ – limitovanou sérii, kterou zdobí podvozek Cup. Matný lak, černá střecha, černá 18´ palcová kola z lehkých slitin, pneumatiky Bridgestone RE 050A a skořepinová sedadla Recaro s koženým čalouněním jsou zcela novou výbavou. Počet vyrobených kusů ve světě bude omezen na provokujících 666.

Použité agregáty:

  • 1.2   56kW/ 75k
  • 1.2  TCe 74kW/ 100k
  • 1.4  72kW/ 97k
  • 1.6
    81kW/ 110k
    82 kW/ 110 k
    96 kW/ 130 k
  • 2.0
    101 kW/ 136 k
    145 kW/ 194 k
    150 kW/ 201 k
  • 1.5 dCi
    50kW/ 67 k
    63kW/85 k
    66kW/ 89 k
    78 kW/ 105 k

CLIO IV: 2012 – současnost
V roce 2012 byla uvedena na trh 4. generace Clia, která znovu zažehla plamen a kromě nadčasového vzhledu okouzlila svou duší. Clio 4, přímo inspirované konceptem vozu DeZir, bylo prvním vozem, které dostalo novou vizuální identitu značky Renault. Clio 4, které bylo oděno do červeného laku Flamme a stavělo na odiv svou novou přední část, se zrodilo ve znamení vášně a okouzlení. Stále nabízelo nadstandardní výbavu, například systém R-LINK v podobě integrovaného tabletu s připojením a dále audiosystém Renault Bass Reflex, který měl světovou premiéru.

V roce 2016 byla představena fáze 2 pro aktuální, čtvrtou generaci. Jak již bylo ze strany automobilky sdělováno dopředu, jednalo se spíše o drobné retuše a hlavně technologické novinky. Aktuální řada je designově velice povedená a bylo by škoda udělat stejnou chybu jako u třetí generace. Zde se Renault poučil a novinkou tak byly pozměněné světlomety, které nově mají FULL LED technologií, upravený přední nárazník a změněná byla grafika zadních světel. Mezi technologické novinky patří například parkovací asistent, LED světla, audiosoustavu BOSE, kvalitnější materiály a lepší odhlučnění interiéru.

Použité agregáty:

  • 0,9 TCe  67kW/90k
  • 1,2 16V  56kW/75k
  • 1.2 TCe   87kW/120k
  • 1.6 TCe
    147 kW/ 200k (R.S.)
    162 kW/ 220k (R.S. Trophy)
  • 1.5. dCi
    55kW/ 75k
    66kW/ 90k
    81 kW/ 110k

Hvězda reklamních šotů…

Již od počátku hrály reklamní kampaně důležitou roli v obchodních úspěších Clia a pomáhaly vytvářet věhlas jména tohoto modelu.

V roce 1992, po konci studené války, jsme zavedeni do Kremlu, kde potkáváme Leonida Komarova, nového oblíbence prezidenta, který řídí Clio. A v závěru reklamy je slogan: „Všechen tento luxus pro každého? To je komunistický ráj! Když můžete mít Clio, k čemu velká auta? “

Další zastávkou Clia byl Perský záliv. Emír zde předával velké dědictví svému synovi, ale pod podmínkou, že se vzdá svého Clia. Když syn odmítá, emír vyhrkne: „Vždyť není dost drahé, můj synu“.

A ve Velké Británii se Nicole, protagonistka série příběhů nazvané „Nicole and Papa“, stala druhou nejpoznávanější osobou v zemi, kdy výzkumy ukázaly, že více Britů poznalo ji než tehdejšího ministerského předsedu Johna Majora. A výraz „Va Va Voom“ používaný v reklamním šotu při druhé kampani se dostal do Oxford English Dictionary!

Pro Renault Clio aktuální generace Renault připravil vůbec nejdražší reklamní kampaň v historii. Celá akce byla z části online a z části v klasických médiích. Postavená byla lásce na první pohled a hlavní myšlenka byla „Nezapomenutelné setkání“ s novým Cliem. Každý si pamatuje, kdy ho viděl poprvé. Televizní kampaň byla založená na vyprávění lidí, kteří se podílejí o to, kde Clio poprvé viděli.

Internetová prezentace na ukázku Clio IV: 

Legendární televizní spoty:

RNEWS s přispěním Renault Česká republika

Napsat komentář