Technika: LED PURE VISION

V roce 2015 představil Renault svou vlajkovou loď, model Espace. Ten byl vůbec prvním Renaultem v historii, který nabídl u této značky světla s technologií LED diod. Původní předloha Espace, koncept Initiale Paris využíval označení Eye Light, ovšem Renault se nakonec rozhodl v sériové výrobě pro název LED PURE VISION. Samotná automobilka udává, že světlomety svítí o 20% lépe než halogenové žárovky. Co to však znamená? Rozebrali jsme si tuto technologii velmi podrobně a objasníme vám vše okolo tohoto tématu.

Konstrukční řešení LED světlometů Renaultu je velmi jednoduché. Na první pohled zaujme dvojce bíločerných modulů. Jeden modul slouží pro potkávací, druhý pro dálkové světlo. Pořadí dálkového a potkávacího modulu je model od modelu různé. Například Espace má vnitřní moduly potkávací, vnější dálkové, Kadjar to má přesně opačně. Pokud bychom moduly rozebrali, najdeme v každém z nich pětici vysokosvítivých LED diod, které jsou umístěny ve třech segmentech. Ty upravují jejich svit tak, aby se skrz rozšiřující čočku dokonale rozprostřel na vozovku. V modulech bychom dále našli systém naklápění a chlazení. Diody a především jejich výkonovou elektroniku je nutné chladit. U všech druhů LED PURE VISION, které jsou v době vydání tohoto článku na trhu (nejnověji u Scenicu IV) je použito pasivní chlazení. Možná jste si všiml, že oproti halogenům chybí vlevo pod volantem kolečko na nastavení výšky světla. To zde opravdu nenajdete, světlomety se totiž seřizují samy, podobně jako xenonové výbojky. Na rozdíl od nich k tomu využívají výškové snímače pouze na zadní nápravě (xenony si porovnávají signály z obou náprav). Zajímavostí je, že elektronika světlomety nenaklápí neustále s každým propérováním vozu, jako je tomu u xenonu. Čidlo na zadní nápravě slouží spíše pro korekci výšky svitu v závislosti na zatížení zavazadelníku.

U všech vozů Renault vybavených LED světly se vždy jedná o shodnou technologii (kromě Clia) – tedy pět diod v každém modulu mířících přes čočku na silnici. V současné době existují tři způsoby provedení LED PURE VISION:
1, TYP „CLIO“: levnější řešení, kdy jsou diody umístěny v jednotlivých segmentech bez použití čočky. Tento typ má diodu umístěnou v horní části segmentu a svítí směrem dolů – míří na odrazové plochy (trojice úzkých parabol). Nenechte se zmást malými rozměry parabol. Diody mají ze své podstaty bodový svit, snadno se tedy zamíří celý paprsek na jedno místo, parabola tedy nemusí pochytávat světlo ze všech směru jako u klasické žárovky či xenonové výbojky.
2, KADJAR/SCENIC: Tento typ používá velikostně rozdílné svítící moduly. Širší je používán na potkávací světla a čočka je vybroušená do široka a pro dálková světla je použitý výrazně užší modul směřující svit do dálky.
3, ESPACE, TALISMAN, MEGANE: Pro tyto modely jsou typické široké moduly diodových světel s masivní asymetricky dělenou čočkou v každém z modulů.

Pátrali jsme po detailních technický informacích a byli jsme úspěšní. Renault exkluzivně pro Renault NEWS sdělil, že výkon jednotlivých diod je 250 lumenů, celkově tedy jeden modul svítí intenzitou 1250 lumenů, když připočteme i dálkové světlo bude to 2500lm na jeden světlomet. Zejména v potkávacím režimu jde o velký rozdíl proti bi-xenonovým světlometům, které mají výkon obvykle větší než 3000lm. Toto má však nečekanou výhodu – vejdou se pod hranici od které je v EU nutné vybavit vůz ostřikovači a jak zmiňujeme výše i aktivním naklápěním dle povrchu silnice. Systém LED PURE VISION je tedy díky absenci těchto periferních členů jednodušší pro zástavbu do vozidla než bi-xenonové systémy. Nižší jmenovitý výkon v porovnání s bixenony se v praxi ukazuje pouze jako teorie. Je totiž nutné vzít v úvahu, že diody díky jedno-směrové produkci světla jsou maximálně efektivní – veškeré světlo, které dioda vyzáří se dostane přes čočku na silnici. Xenonová výbojka je stejně jako žárovka v podstatě všesměrová a záleží na návrhu paraboly jak moc dokáže světlo „pochytat“ a poslat ven přes čočku – i u nejlepších systémů nutně musí dojít ke ztrátám. Jak ukázaly naše testy svit LED PURE VISION za bi-xenonovým světlometem nijak nezaostává, ba dokonce v případě potkávacích světel jasně vyhrává. Poskytuje opravdu mimořádně jasný svit – z pohledu řidiče co přesednul z vozu vybaveného halogenovými světly bude tento efekt dramatický, jako kdyby někdo prostor před vozem zalil bílou barvou. LED světlomety mají však i svá negativa, pro přehlednost popíšeme vše níže.

LED PURE VISION výhody:

+ energeticky velmi úsporné a díky principu diod maximálně efektivní
+ opravdu mimořádně jasné a bílé světlo
+ potkávací světla svítí lépe než bixenon
+ proti bixenonům je výzbroj ve voze mnohem jednodušší (chybí náklonové čidlo přední nápravy, ostřikovače nejsou povinné)
+ 100% bezúdržbový systém, diody jsou pevnou součástí reflektoru, už nikdy nebudete měnit žádné žárovky/výbojky
+ absolutně stálá teplota chromatičnosti světla – světla svítí stále stejnou barvou. Svit bude pořád stejně bílý jako u nového vozu – žádné nažloutlé či fialové světlo nehrozí
+ s největší pravděpodobností nejsou za čočkami paraboly – minimálně ne pro primární paprsky LED diod. Na kvalitě parabol a jejich odrazivosti padá i kvalita bixenonových světel. Paraboly se navíc časem vysvítí a odrazivost drasticky klesá

LED PURE VISION nevýhody:

extra bílé světlo se na mokré a tedy černé silnici naprosto ztrácí – dochází zde k efektu, kdy černá pohlcuje bílou.
technologie LED světel je zatím příliš mladá na to, abychom mohli posoudit spolehlivost. Tento aspekt by za pár let mohl být velkým tématem. Světlomety jsou totiž nerozebíratelné a tedy opravit půjdou jen cestou rozlepení či částečným poškozením krytů – nic co zvládne běžný uživatel doma. Obavy s sebou nenese spolehlivost diod samotných, ta je příkladná. Problém však může být jejich osazení do desek tištěných spojů. S nástupem bezolovnatých pájek nás v elektrotechnice trápí zvýšená eroze pájených spojů, kor těch které jsou tepelně namáhány. Důkazem, že tato obava není lichá budiž plejáda Passatů B6, Audi A6 minulé generace a dalších vozidel, které vozily LED světla především vzadu – máme pocit, že snad každému druhému autu nesvítí nějaký segment. Jistě, moderní přední světlomety jsou na úplně jiné kvalitativní úrovni, ale přeci jen v nás obava z budoucích komplikací trochu zůstává (cena jednoho nového LED PURE VISION světlometu na Kadjara je cca 22 000Kč vč. DPH).
svit dálkových světel je přeci jen trochu slabší než to co umí předvést bixenony
v současné době neexistují LED PURE VISION s natáčením do zatáček (jako umí nabídnout třeba Ford). Majitelé Lagun III s vynikajícími natáčecími bixenony si budou trochu zoufat – světelné kužely, které jdou za natočeným volantem jsou jednoduše nesmírně návyková vychytávka, jednoznačně napomáhající aktivní bezpečnosti. Proti tomu je přísvit mlhovkou jako špatný vtip.
někomu bude chybět absence tzv. světelného podpisu při nastartování. Světla se jednoduše rozsvítí a žádná nastavování nahoru/dolů se nekoná

Bixenony výhody:

+ léty prověřená technologie
+ životnost výbojek většinou stačí prvnímu a nějakou dobu i druhému majiteli – dlouhá životnost relativizuje vyšší cenu proti klasickým žárovkám
+ výbojky jsou vyměnitelné
+ svit není tak bílý jako u LED světel, přítomná je trocha žluté složky, takže na mokré cestě je vidět lépe než LED světla (nicméně v této disciplíně jasně kralují klasické halogeny)
+ v případě Laguny 3 a Meganu 3 byly bixenony natáčecí podle rychlosti vozidla a úhlu natočení volantu, tato vlastnost byla přímo fantastická
+ světelný výkon v dálkových světel je dodnes vynikající a lepší než u LED světel
+ u Meganu 3 byly bixenony kombinované s halogenovou žárovkou H1 pro pomoc při dálkových světlech – právě takové řešení je nepřekonatelné na mokré cestě
+ konstrukce světlometu se prakticky neliší od klasických projektorových halogenových světel – navíc je pouze klapka na přepínání mezi dálkovým a potkávacím světlem
+ ostřikovač je povinný, ale za jízdy umí opravdu očistit sklo reflektoru
+ je možné tovární výbojky vyměnit za výkonnější (např. Osram NightBreaker Unlimited), které poskytnou razantně větší světelný výkon, ale na rozdíl od „lepších“ halogenových žárovek zde neklesá jejich životnost.
+ moc se neví, že bixenony jsou energeticky úspornější než klasické halogenové žárovky

Bixenony nevýhody:
výbojky by se měly měnit jen v servise – rozsvěcují se při napětí 23 000V, hrozí zde ublížení na zdraví
teplota chromatičnosti – tedy barva svitu se mění v průběhu živostnosti výbojky, po zažehnutí svítí sytým bílým světlem, ovšem už po pár minutách svit trochu zežloutne
cena výbojek
složitost systému – může selhat nejen výbojka, ale i tzv. ballast (startér), který málokdy stojí pod 10 000Kč. Selhat mohou i snímače polohy přední a zadní nápravy (majitelé Laguny 2 ph2 by mohli vyprávět)
povinná instalace ostřikovače – vysoká spotřeba ostřikovací kapaliny, potenciální zdroj problémů (motorek ostřikovače, ostřikovače samotné)
bixenony trápí s postupem stáří tzv. slepnutí a málokdy pomůže výměna výbojek. Na vině není ani tak zákal čočky (ta bývá skleněná a zákal není nic jiného než špína/prach který se dá očistit), jako spíše vypálení paraboly za čočkou, která ztrácí svou odrazivost a svit výbojky se jednoduše nemá jak odrážet.
jeden světelný zdroj pro dálkové a potkávací světla. Selže-li výbojka nebo její ballast, přestane svítit půlka auta a dálkovkami si tedy nepomůžete

Srovnání svitu s bi-xenonovými výbojkami:

TALISMAN LED PURE VISION vs. LAGUNA Bi-Xenon

KADJAR LED PURE VISION vs. LAGUNA Bi-Xenon

Zatímco u Talismanu vidíme jednolitě osvětlenou plochu, tak Kadjar zde díky odlišnému tvaru čočky dosahuje nerovné intenzity a je zde jasně patrný přechod mezi kuželem potkávacích a dálkových modulů. Přímé srovnání s bixenonovými výbojkami odhalí, že v případě dálkových světel je osvětlená plocha u výbojek delší a vyšší.

Co je to Edge LIGHT? 

S příchodem modelu Kadjar se začal objevovat pojem „EDGE LED“. Co to znamená? Netřeba v tom hledat složitosti. Jedná se pouze o pojmenování typu denního svícení. Světlomet, který je označen tímto pojmem obsahuje diodovou technologii pro denní svícení, která je rozvedená pomocí světlovodičů. Designér tak má ve tvorbě působivých světelných podpisů volné ruce. Zrovna tvar edge led je pro současné modely Renaultu jedním z charakteristických znaků (denní světlomety tvaru hokejek, zadní denní světla). Renault používá dva typy denních světel:
1, Krátký,rovný diodový proužek: například Clio, Captur, Megane III, Megane IV v základní výbavě
2, Edge LED: Clio ph.2, Megane IV, Talisman, Espace V, Kadjar

Jaká je budoucnost? 

Zástupci automobilky Renault exkluzivně pro Renault NEWS hovořili o budoucnosti technologie LED ve vozech s diamantem ve znaku. Současná první generace využívá jednoduchý systém „dioda-čočka“. Automobilka však v současné době pracuje na nové generaci LED PURE VISION, která by měla nabídnout technologie, které již dnes nabízí nejen prémioví výrobci, ale třeba i Seat nebo Opel. Jedná se o tzv. adaptivní světlomety. Ty se dokážou natáčet do zatáčky a v dalších vývojových úrovních dokáží využívat kameru za sklem. Ta má za úkol sledovat provoz před vozidlem a přizpůsobovat svit diod aktuálním dopravním situacím. V místě, kde se nachází vůz jednoduše vypne příslušnou diodu, která na něj svítí a vozidlo tak „skryje“ do stínu. Takové technologie již dnes patří do standardu například u luxusních vozů značky Mercedes Benz.

One thought on “Technika: LED PURE VISION

  1. Velmi zajímavý článek! Chválím fotodokumentaci včetně srovnání (dálková u Kadjaru asi fakt nebudou nic extra). Zřejmě o hodně větším pokrokem budou adaptivní („matrix LED“) systémy, jen se už u jednoduchých LED světlometů trochu obávám životnosti a (ne)servisovatelnosti. Po dobu záruky asi vydrží, ale pak…

Napsat komentář