2016: Rok Renaultu!

Hlavním tématem dnešního článku bude bilancování nad loňským rokem, ačkoliv bývá zvykem, že takové bilance bývají nesmírně nudným přehledem čísel a hromadou informací  s nekonečným závěrem. Ovšem to neplatí pro letošní závěrečnou obchodní zprávu Renaultu, která zúčtovává loňský rok. A ten byl jedním slovem fantastický! A to ne, že bychom chtěli být už z podstaty věcí přehnaně optimističtí, ale po shlédnutí následujících výsledku, které jsou po těžkých časech hospodářské krize, musíme konstatovat, že Renault má za sebou rekordní rok s celosvětovým rapidním růstem! Jak bychom upraveně parafrázovali oblíbeného moderátora večerních zpráv: „Renault jede!“

CELOSVĚTOVÝ REKORD!

Renault si za loňský rok upevnil a pojistil pozici jedničky mezi francouzskými automobilkami na celosvětovém trhu! Celosvětově rostly prodeje osobních a užitkových vozidel o 13,3% a celkově na celosvětovém trhu zabírá 3,5%. Velmi dobré výsledky pochází z Jižní Koreje, kde si značka Renault Samsung Motors připsala růst tržeb o 38,8%!  Skupina Renault Groupe (Renault-Dacia-Renault Samsung Motors) tak prodala v roce 2016 rekordních 3,18 milionů vozů (+374 000 vozů/2015)! Značka Renault je dvojkou na evropském trhu, stejně jako aliance Renault Nissan mezi koncerny v EU.

Jak jsou na tom jednotlivé značky?

Renault 2 487 309
Dacia 584 219
RSM 111 097
Celkem 3 182 625

Prodeje podle jednotlivých modelů + srovnání s rokem 2015

 RENAULT 2016 2015
Twingo 84 766 95 808
Clio 310 944 303 240
Captur 215 493 194 847
Megane 148 213 123 114
Kadjar 130 090 49 520
Scenic * 79 288 108 583
Talisman 34 344 1 824
Espace 26 960 21 149
Kangoo 20 646 21 525
Trafic 16 004 12 509
 Z.E.
Twizy 2 107 2 021
ZOE 21 240 18 469
* výprodej

 

DACIA 2016 2015
Sandero 167 766 147 497
Logan 51 055 56 144
Lodgy 26 227 22 880
Duster 139 826 125 416
Dokker 27 395 24 366

Prodeje dle regionů:

EVROPA:  Podíl skupiny Renault vzrostl o 0,5% na 10,6%. Prodeje vozidel stouply o 11,8% na celkové číslo 1 805 290 kusů. Další pozitivní zprávou je, že růst tržeb se promítl ve všech zemích, které spadají do regionu Evropa. Velmi dobré výsledky jsou také v České republice. Značka Renault v Evropě drží, jak již bylo zmíněno výše, druhou příčku v prodejích. Ty oproti roku 2015 rostly o 12,1% a celkem se prodalo 1 390 280 vozidel značky Renault. Velmi dobře se u zákazníku zavedly vozy Espace, Talisman a Megane. Úplná novinka Scenic má od zahájení prodejů přes 19 tisíc objednávek! I nadále tak pokračuje prvenství v segmentu B, kde úspěšně obhajuje dvojice Clio, Captur. Druhý zmíněný momentálně vede segment B s poměrně solidním výsledkem 215 670 vozů! Za zmínku stojí, že Captur de facto nenavazuje na žádného přímého předchůdce. V hierarchii by se dal jako předchůdce zařadit Modus, ten je však koncepčně velmi vzdálen. Od roku 2013 se podařilo Capturu posunout až na samotné čelo SUV segmentu B a to je přiznejme si velmi solidní výsledek! V letošním roce, přijde takzvaná fáze 2 právě pro tento oblíbený crossover. Sledujte RN, budeme bedlivě připravovat všechny informace a budete s námi v obraze.

Z.E.

Oblibě se také těší čistě elektrická divize, Renault Z.E., která je dlouhodobě jedničkou  trhu v Evropě. Prodeje meziročně vzrostly o 11% na 25 648 vozů (nezahrnuje model Twizy). Jednička divize, model ZOE si připisuje 21 735 vozů (+16%), užitkové Kangoo Z.E. zakončilo loňský rok s 3 901 prodanými vozy. Letošní rok bude pro tuto divizi hodně zajímavý, protože ke konci loňského roku došlo k výrazným změnám v technologii, kdy dokáže ZOE s novou baterií zvládnout dojezd až 400 kilometrů podle normy NEDC. Inovací také prošla dodávka Kangoo Z.E., která zvýšila dojezd až na 270km podle NEDC. Navíc Renault se rozhodl pro zajímavý krok a to nabídnout velkou dodávku Master plně elektrické verzi. Ta se bude nabízet až ke konci roku, tím pádem moc do letošních prodejů nezasáhne. S takovými inovacemi se už začínají elektrické vozidla dostávat do popředí zájmu klientů . Pokud k nim přičteme nižší provozní náklady (nabíjení s využitím nočního proudu vyjde na velmi malý peníz), je až škoda, že takové vozy Renault na našem trhu nenabízí. Ale věříme, že se brzy ledy pohnou a třeba nás český importér zase jednou překvapí.

MEZINÁRODNÍ TRH: Také ostatní trhy byly ve znamení růstu. Modelová ofenzíva se netýká jen Evropy, ale nové modely přicházejí i do ostatních koutů světa, třebaže ne v takovém počtu jako u nás. Velmi dobré výsledky přicházejí z Indie. Značka rostla o 145,6% a opět se stala nejprodávanější evropskou značkou v zemi. Doslova trhákem se tam stal malý vůz s názvem KWID (který by velmi mnoho čtenářů vidělo jako Dacii v Evropě). Raketový zájem o vůz znamenal, že značka musela přijmout nové zaměstnance, posilnit směny a i tak byly čekací lhůty v horizontu několika měsíců. Turecko, rodiště několika modelů, které se u nás prodávají si připisuje úspěch s novým Megane GrandCoupé. Za první dva měsíce prodejů je nahlášeno přes 13 200 objednávek na tento stylový sedan!

Plusové růsty podílů na trzích a tržeb se přicházejí ze všech regionů, kde je Renault zastoupen. Velmi zajímavé údaje však přicházejí z trhů, kde je nabízena novinka KOLEOS. Konkrétně se jedná o Čínu a Jižní Koreu. Je až s údivem, že nástupce první generace, která byla přijata poměrně chladně, si velmi ostře hledá místo na trhu. A míří rozhodně vysoko! Jen v Číně bylo během dvou měsíců přijato přes 10 tisíc objednávek! V Jižní Koreji je prodáván pod jménem Samsung QM6 a během čtyřech měsíců bylo objednáno 21 tisíc kusů! Ve srovnání s výše zmíněným Scenicem, Meganem GrandCoupe jsou tato čísla mnohem vyšší! Zřetel je třeba brát také na to, že se zde dostáváme do segmentu D, kde je již marže a výdělek z vozidla řádově jinde než například cenově dostupnějších modelů. Renault tak dokazuje, že je pro něj místo ve vyšších segmentech a umí zaujmout movité zákazníky. Nezbývá nám než se těšit jaký bude jeho vstup na evropské trhy. Dočkáme se už letos na podzim. Přijít by měl s inovovaným agregátem 2.0 dCi. Otázkou zůstává použitá převodovka. Zatím to vypadá, že se bude pravděpodobně jednat o bezstupňovou převodovku CVT, ikdyž doufáme v použití nového osmistupňového ústrojí od Getragu.

Ruský trh se momentálně nachází v krizi. Automobilový průmysl se propadl o bezmála 11%. Značka však zakončila rok s růstem o 8,7%. Renaultu se podařilo eliminovat propad a nabídl novinku Kaptur (K v názvu je z důvodu lepší ruské výslovnosti). Ač je vůz vzhledově podobný, zdání klame. Nabízí prodloužený rozvor a hlavně pohon 4×4 a dvoulitrový atmosféricky motor. Podvozkově vůz vychází z Dacie Duster. Kromě techniky se liší také výbavou. Nabídne LED mlhové světlomety, odlišné řešení denního svícení a postrádá různé prvky výbavy (šuplík před spolujezdcem, potahy na sedačky se zipem atp. Naopak v tuhém ruském počasí se dá ocenit dálkové startování vozu tlačítkem na kartě. Podle informací RN by se měl evropský Captur fáze 2 ruským bratrem vzhledově inspirovat, ne-li dokonce vizuální stránku plně převzít.

Jaké jsou vyhlídky a jaké naděje na rok 2017?

Za Renault NEWS předpokládáme, že by trend prodejů a tržeb měl i nadále vykazovat plusové hodnoty. Loňský rok byl velmi bohatý na novinky a uvádění nových modelů na trh a i letos nás čeká příjezd neméně důležitých modelů. Do letošních čísel promluví prodeje rodinného crossoveru Scenic/Grand Scenic, poměrně očekávanou novinkou, která může s kartami zamíchat je chystaná fáze 2 pro model Captur. Na trh se chystá tunový pick-up Renault Alaskan, či prémiové SUV Koleos. Letos můžeme očekávat také návrat krále hothatchů v podání Megane R.S.. Zájemce o užitkové vozy jistě potěší příchod nástupce oblíbeného Kangoo, který by se měl lépe vyprofilovat, aby se odlišil od Dacie Dokker.  V současné době sahá až příliš mnoho zákazníku raději po levnější Dacii na to by měl nástupce reagovat a mířit na jinou klientelu. Třešničkou na dortu je návrat legendární Alpine. Ta bude hrát důležitou roli v otázce prestiže. Finální produkt, bychom měli spatřit již na ženevském autosalonu.

Prodeje jednotlivých modelů: Left-lane

3 thoughts on “2016: Rok Renaultu!

    1. Správný postřeh! Po dočtení oficiální tiskové zprávy jsme měli úplně stejnou reakci. Nicméně nemůže být pro Renault žádným zklamáním, prodává se nesmírně dobře a Renault proto pracuje na rozšíření nabídky. Letos přijde na trh benzínovým motor 1.6TCe 120kW a automatické zamykání po vzdálení se od vozu se současným automatickým sklopením zrcátek.

    2. Ano, je to trochu s podivem, přitom čísla nejsou špatná. Pokud bych se měl podívat jaké výsledky měl Kadjar za 1-11/2016 tak se jedná o 118 089 vozů. To není vůbec špatný výsledek. Uzavírá TOP 5 nejprodávanějších SUV/Crossoverů v Evropě v dané kategorii.

Napsat komentář