Renault Samsung Motors: korejská šance

Tématem dnešního článku bude jeden z velkých milníku v novodobé historii automobilky Renault. Ač se to možná na první pohled nezdá, tehdejší historické okolnosti byly z dnešního pohledu poměrně neklidné a manažerská rozhodování se neomezovaly pouze na Francii, Evropu, ale ve stále větší míře se začaly směřovat do dalších kontinentů. Vedení automobilky si uvědomovalo, že má-li zajistit další růst a upevnit své pevné postavení na trhu, musí pro to udělat mnohem více než dosud. To co se však odehrálo na přelomu milénia by hádal málokdo. Následky ovlivní automobilku víceméně do dnešních dní.  Fatálně se protnuly osudy tehdy již několik let privatizovaného a úspěchem motivovaného Renaultu a automobilky v hluboké krizi – Samsung Motors.

Výrobní areál v Busanu zabírá 56 000m2 a zaměstnává přes 4300 zaměstnanců.

Historická rozhodování se starými známými

O dramatické momenty na přelomu milénia rozhodně nouze nebyla, ale historie této korejské automobilky sahá mnohem dál. Setkáváme se s hráči, které dnes velmi dobře známe. Když se v roce 1990 management již tehdy gigantického podniku Samsung rozhodoval, jaká odvětví byznysu jsou pro ně natolik zajímavá, že by stálo za to se jimi začít zabývat, atraktivní automobilový průmysl v tehdejším seznamu samozřejmě nemohl chybět. Vedení Samsungu si uvědomovalo, že rozvíjející se korejský trh by další automobilovou značku zvládl, prostor na trhu by byl a ani ekonomický vývoj nenasvědčoval, že by tomu mohlo být jinak. Začal se tedy hledat partner. V úvahu připadalo, že by byla nová fabrika postavená se zkušenou místní společností, která je dobře obeznámena s výrobou i potřebami trhu. Jako ideálním partnerem se zdála korejská KIA, která sama v té době hledala strategického investora a byla schopná poskytnout dostatečné know-how. To však nešlo ruku v ruce s odbornou veřejností a tak po několika jednáních nakonec bylo rozhodnuto, že KIA padne do rukou konkurenčního Hyundaie. Samsung nakonec partnera našel záhy v japonském Nissanu. Ten však začal čím dál tím více bojovat sám se sebou a to kvůli rozsáhlým finančním potížím, které následně za pár let vyústily v jeho bankrot. Bylo jasné, že nová automobilka Samsung Motors rozhodně nemá na růžích ustláno. Zrodila se s velkými komplikacemi a to nejhorší teprve mělo přijít.

V roce 1998 se prodalo 44 tisíc vozidel a rok na to se čísla nepřehoupla ani přes 7 tisíc vozů!

Z počátku automobilka skrz svou „dceru“ vyráběla užitková vozidla. Osobní automobily přišly na řadu až v roce 1998 a aby toho nebylo málo, za několik měsíců na to korejský trh postihla masivní krize. Ta přinutila i tak velkou společnost jako Samsung svou automobilovou divizi hodit přes palubu. Důvod proč se Samsung zachoval tak panicky podtrhuje fakt, že založení automobilky Samsung Motors je dodnes považováno za nejhorší investici Samsungu v celé dlouhé historii společnosti! Spolu s Nissanem, který v té době počítal každý dolar odepsala neuvěřitelné 3 miliardy dolarů! Smutným svědkem krize jsou dnes čísla: automobilka Samsung Motors v roce 1998 prodala 44 tisíc vozidel a rok na to se nedostala ani přes 7 tisíc vozů! Vzhledem k obří ztrátě se jevila ziskovost jako něco nedosažitelného. Nová naděje se alespoň nakrátko zjevila ve společnosti Daewoo Motors. Ta však zanedlouho padla do rukou amerického GM. Ani zde se automobilce nedařilo a agónie se stále více prohlubovala.

Nissan koncem devadesátých let dokáže generovat zisk pouze na trojici z celkových 46 prodávaných modelů

Zde je třeba udělat malou odbočku. Píše se rok 1998 a asijská ekonomická krize se táhne ostatními krajinami v regionu. Své o tom může vyprávět japonský Nissan, spoluzakládající člen automobilky Samsung Motors. Ekonomická situace je velmi tíživá a bez velkých nadějí na brzké zlepšení. Automobilka dokáže generovat zisk pouze na trojici modelů  z celkového portfolia 46, které vyrábí. Napětí ve společnosti sílí, Nissan je vnímán jako japonský poklad a najednou se nachází na úrovni klinické smrti. O několik tisíc kilometrů na východ je mezitím rozhodnuto, že v rámci rozšiřování portfolia a posílení pozice na globálním trhu, by pro Renault bylo dobrým rozhodnutím zmocnit se krachujícího Nissanu. Který sice je v krizi a může dolů stáhnout celý Renault, ale zároveň se jedná o zajímavou obchodní výzvu s velmi slibným potenciálem. Renault přitom má v záloze doslova eso v rukávu. Tím je mladý, charismatický a tvrdý manažer jménem Carlos Ghosn, který má díky svému radikalismu (ekonomickému, nikoliv politickému) přezdívku „The Cost killer“, přeloženo do češtiny „zabiják nákladů“. Jeho počínání je opravdu bezohledně radikální, brzy si tak vyslouží novou přezdívku – řezník. Představenstvo Renaultu rozhodlo, že udělá s japonským partnerem akvizici a zmocní se 37% jeho podílu.

Ghosn zavřel pět továren, vyhodil 1/7 všech zaměstnanců (cca 21 tisíc lidí)…

Automobilový byznysmen Bob Lutz tenkrát prohlásil, že daleko lépe by Renault udělal, kdyby oněch pět miliard dolarů za podíl v Nissanu vyhodil do oceánu.  Jenom pro zajímavost – řezník Ghosn se do Nissanu pustil drsněji než kdy jindy. Zavřel pět továren, vyhodil 1/7 všech zaměstnanců (cca 21 tisíc lidí), snížil počet dodavatelů a odmítl respektovat zaběhnutou kulturu pozic a míst za zásluhy, výrazně osekal nabídku vozidel. Z japonštiny se stala úřední řečí angličtina a do managementu si dosadil své lidi z Renaultu. Úspěch na sebe nenechal dlouho čekat a Nissan se z 20 miliardové ztráty dostal během několika měsíců do provozního zisku! Místo veřejného lynče se z Ghosna stal japonský hrdina a doslova fenomén o kterém se píší komixy.

Zpět do Jižní Koreje. Krize v Samsung Motors si vyžádala další jednání a Renault si potřeboval po Nissanu upevnit pozici v Asii. Jednání s francouzskou stranou začalo v prosinci roku 1998 a pokračovalo neskutečné dva roky! V září roku 2000 titulky novin oznámily další velkou akvizici: Renault odkoupil 70% společnosti Samsung Motors za „směšných“ 560 milionů dolarů! Nákup se týkal pouze divize osobních automobilů. Nákladní divize, která s výrobou začínala zůstala Samsungu a ten ji na konci roku 2000 poslal do konkurzu. Renault po vzoru Nissanu neponechal nic náhodě. Okamžitě dosadil do vedení své úspěšné manažery z Francie, kteří začali pracovat a analyzovat, jak nejlépe automobilku zachránit. Mimochodem, prezidentem automobilky se stal nám velmi dobře známý Jerome Stoll, dnešní ředitel divize Renault Sport. Automobilka si velmi rychle pod vedením Stolla našla novou strategii. Ta spočívala na vozidlech, které recyklovaly platformy starších modelů Nissanu. První model, na kterém stál osud automobilky byl představen záhy. Jmenoval se SM3 a jednalo se víceméně o upravený Nissan Bluebird Sylphy. Vůz se stal rázem hitem! Během několika týdnů si jej objednalo přes tři tisíce zákazníků!

Společná akvizice měla dopad na změnu názvu společnosti na Renault Samsung Motors (RSM). Francouzi se zavázali, že budou jméno Samsung využívat až do roku 2020. Společnost se pomalu začala zvedat ze dna a přicházely další modely (stále původem Nissan) jako SM5 (Nissan Maxima), SM7 (Nissan Teana). I tyto modely dokázaly na trhu uspět, přesto však čísla nebyly závratné. Zajímavostí je, že se vozy RSM dovážely například do Chile. Vývoj Nissanu se po restrukturalizaci společnosti soustředil hlavně na třídu crossoveru/SUV a bylo jasné že bude třeba hledat nové řešení a technologické dárce pro budoucí modely RSM. Samostatný vývoj z ekonomického hlediska rozhodně nepřipadal v úvahu. S řešením přišel Carlos Ghosn, z dnešního pohledu geniální tah současného šéfa Renaultu i celé aliance. Ten nařídil, že výrobní areál RSM bude vyrábět vozy jak pro Nissan, Renault tak i vozy vlastní produkce. Díky tomu je schopen udržet konkurenceschopnost, zaměstnanost a vysokou efektivitu výroby, stejně jako požadovanou kvalitu. Díky tomu dnes z výrobní linky v Busanu sjíždí neuvěřitelných osm druhu vozidel a roční kapacita vozidel činí 300 000 kusů!

Současnost a příspěvek Evropě

Krátká historie této automobilky je opravdu bohatá na všechny možné kritické scénáře. Důvod proč se touto automobilkou má cenu zabývat také na českém serveru je ten, že i u nás jsou běžně výrobky z Busanu k dispozici. Možná i vy máte jeden doma. Renault v rámci efektivity některé modely vyvíjel v korejském vývojovém centru a některé v tuzemsku nabízené modely se tam i vyrábí. Konkrétně se jedná o modely Latitude a Koleos. Modely Talisman a nový Koleos byly vyvíjeny pod dozorem Francie právě ve vývojovém centru v Koreji. Po úspěšném restartu automobilky má zdejší vývojové centrum stále větší význam.  Od roku 2005 jsou vozy RSM postavené výhradně na vozidlech Renaultu a jsou velmi úspěšné. Staré Nissany tak vystřídal například Renault Fluence (SM3), včetně své elektrické verze SM3 Z.E., která je v Koreji natolik populární, že se vyrábí na rozdíl od francouzského dvojčete stále. Dokonce se jedná o lídra elektrických vozidel! Dá se říct, že nabídka RSM kopíruje nabídku Renaultu v Evropě. Čísla hovoří jasně, tento tah se opravdu vyplatil. Nasazení Talismanu (SM6) znamenalo doslova šílenství, během loňského roku si vůz zakoupilo v Jižní Koreji přes 54 tisíc zákazníků! Ve všech zemích Evropy to bylo okolo 34 tisíc! Nutno však dodat, že celý segment sedanů vyšší střední třídy v Evropě výrazně klesl na úkor SUV. Zatímco korejská verze SM6 se vyrábí v tamním Busanu, evropský Talisman sjíždí z výrobní linky ve francouzském Douai. Podobná čísla generuje také nový QM6, nám známý jako nový Koleos. Zájem je enormní! Nová strategie automobilky RSM se odklání od levných recyklátů starších modelů Renaultu či Nissanu, ale nabízí vozidla luxusní, sofistikovaná s moderními technologiemi a vytříbeným designem. Pomalu se tak daří napravovat reputace z těžkých let, kdy vyráběla nevzhledné sedany od Nissanu, ty však pomohly značku postavit na nohy.

Příběh korejské automobilky je zajímavým příkladem toho, jak prozřetelná byla strategická rozhodnutí tehdejších manažerů Renaultu. Volba na krachující a finančně krvácející společnosti byla sázkou na osud celé francouzské automobilky. Rizika byly enormně vysoké a jak dnes můžeme vidět, odměna na sebe nenechala dlouho čekat. V současné době tak Renault ovládá (kromě jiných) dvě výše popsané ziskové společnosti. Strategická rozhodnutí v devadesátých letech se na konec ukázala jako geniální. Jedna z krachujících a zachráněných automobilek měla za několik let pomoct samotnému Renaultu, v době kdy na francouzskou automobilku dolehla finanční krize tak tvrdě, že si sama již nedokázala pomoct. O tom však zase někdy příště.

 

Portfolio automobilky Renault Samsung Motors

SM3, SM3 Z.E. (Fluence)

SM5, SM5 Novo (Latitude)

SM6 (Talisman) – NOVINKA

SM7 

QM3 (Captur)

QM5 (Koleos)

QM6 (Nový Koleos) – NOVINKA

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *