Čisté Z.E. na ústupu? Chystá se příchod hybridu.

Bohužel ne vždy vše vychází tak jak by se čekalo. Program Z.E., ač byl ve své době (a je i dnes) velmi progresivní, tak se ani zdaleka nepodařilo splnit plány jaké se tehdy tomuto projektu zahrnující kompletní modelovou řadu daly.  Měl to být pohled do budoucnosti. Sám Carlos Ghosn, šéf Renaultu a Nissanu měl svou vizi, která souvisela s celofiremní strategií „Drive the change“. Ta měla za cíl, aby se z Renaultu stala firma zahrnující pohled na efektivní využití omezených zdrojů, snižování emisí a zodpovědný přístup k životnímu prostředí. Tato filosofie a celopodniková ideologie změnila základy Renaultu postavila jej vzhůru nohama. Ne vše jak už to tak bývá vyšlo. Rozhodně se podařilo nastolit správný směr vývoje i přes složité období hospodářké krize (i když to bylo na úkor prakticky nulových investic do vývoje technologií). Kladně lze dnes hodnotit novou epizodu „emisně“ úsporných agregátů TCe a dCi. Povedlo se zlepšit hospodaření s vlivy na životní prostředí. Nová továrna v marockém Tangeru je jednou z nejlépe energeticky hospodařících průmyslových areálu. Dařilo se ale i v jiných výrobních areálech. Renault začal „zelenat“ což je v dnešní době populární gesto. Ke všemu chyběla jediná věc – alternativní pohon.  Carlos Ghosn věřil, že jediná správná cesta je využít formu čistě elektrických vozidel. Měl k tomu také důvod. Izraelská společnost Better place se zavázala pomoci s výstavbou dobíjecích terminálů. Přišly první koncepty a Renault se snažil dokázat, že to jako jediná evropská automobilka myslí opravdu vážně. Bohužel partnerství s izraelskou společností padlo díky jejímu krachu a Renault zůstal v tomto již nenávratně rozjetém projektu sám. I tak se ale za něj postavily vlády různých zemí, sama automobilka se snažila projekt Z.E. protlačovat kde se jen dalo. V sousedním Německu se podařilo trh částečně přesvědčit a model ZOE si tam získával na úspěchu. Stejně tak v Itálii či domácí Francii. Naopak kde projekt totálně selhal bylo sousední Polsko. Tam byl program Z.E. zahájen jako zkušební v postkomunistických zemích a setkal se s fiaskem. V čem byl však problém? Po krachu Better Place Renault pokračoval s programem, který byl závislý na národních dotacích a smlouvou s energetickou společností, která zajistila výstavbu dobíjecích stanic. Zákazník si následně od Renaultu pronajímal baterie, které mu byly v rámci nájmu měněny při 80% kapacity. Ve výsledku se pak stalo téměř nemožné si vůz koupit mimo státy, které tyto služby zavedly. Dnes se dají najít ojetiny Zoe nebo Twizyho či Kangoo Z.E. Kdo se vám ale postará o servis a vymění baterie je však velká neznámá. Oficiální český importér zásadně odmítá se podílet na servisu či dovozu vozu. Známe případ, kdy zájemce, ačkoliv žádal, nabízel proplacení dovozu byl importérem zcela zásadně odmítnut. Program Z.E. neměl na růžích ustláno, přesto se však „jakž takž“ projektu daří a je evropskou jedničkou.  Jenomže konkurence se jednotně přiklonila na druhou stranu a to kombinaci spalovacího a elektro motoru. A to byl kámen úrazu.

Interiér ZOE

Zelená pro hybrid (už bylo na čase!)

Abyste nechápali předchozí řádky špatně, Renault oficiálně dle britského Auto Expressu neplánuje divizi Z.E. zrušit, ta bude fungovat dále. Podle víceprezidenta Renaultu Thierry Bollorého nastává čas, aby Renault nabídl modely nabízející namísto „buď nebo“ také alternativu v podobě kombinací spalovacího a elektrického motoru. Sama automobilka si totiž uvědomuje, že jim v této oblasti „ujel vlak“ a díky neustálému zpřísňování emisních limitů jim nezbyde nic jiného než takové zařízení trhu nabídnout. Dále pokračuje pro Auto Express: „Víme, že je to trend pro všechny trhy ve všech regionech. Takže všichni výrobci, včetně nás zvažují možnosti včetně hybridních a plug-in hybrid technologií, aby se  přizpůsobily podmínkám na trhu. Máme již technologii samozřejmě hotovou. Víme, co dělat, je to jen o zhodnocení situace na trhu. A my jsme připraveni nabídnout všechny možnosti.“  Bolleré následně dodal, že mají hotových několik hybridních prototypů, které zahrnují prakticky všechny aktuální modely. Samozřejmě by to nebyl Renault, kdyby nešel svou cestou – Jak jsme na Renault NEWS psali několikrát, volba padla na technologii dislového hybridu a první by se ho měl dočkat nový Mégane s příchodem roku 2017. Podle testů Renaultu by měl vydávat okolo 76g CO2/km a spotřebovat 3l/100 km paliva. Podle našich informací by měla hybridní technologie fungovat s pomocí efektivnějšího hospodaření s energií, krom jiného díky rekuperaci a naopak bude pomáhat s akcelerací a šetřit díky tomu palivo. Mimochodem, na vývoji tohoto agregátu se podílelo i naše ČVUT. Samotný Carlos Ghosn se však svého snu o čistě elektrické divizi nevzdává. A my mu v tom fandíme. Jen možná přišla v nevhodnou dobu a nepřipravený trh.

Zdroje: Auto Express, Auto Evolution

Napsat komentář