Elektromobilem na služební cestu

Úvod

Námět na následující článek vznikl víceméně náhodou během standardní služební cesty. Dostal jsem Renault ZOE a jasný cíl dopravit se na místo pracovních povinností právě tímto elektromobilem! Kolem elektromobilů panují poměrně bouřlivé debaty o dojezdu, nabíjení plné mýtů a polopravd. V dnešním článku se pokusím sepsat postřehy z mé 340km dlouhé cesty, zajímavé tipy, rady. Především pak popsat, jak se vlastně s elektromobilem jezdí na delší vzdálenosti. Opravdu je dojezd 300 kilometrů, které má ZOE v technických parametrech jen teoretických? Prý když se jede na dálnici, dojezd dramaticky klesá…

Kam se jelo?

Start cesty začínal v Autoset Centru na Slezské Ostravě na Michálkovické ulici a cíl byl v hotelu v Mladé Boleslavi, druhý den se pak odpoledne jelo zpátky. Během dopoledne/poledne druhého dne však vůz sloužil jako prezentační a vozil návštěvníky akce Čistá mobilita České Pošty. Cesta dlouhá 343 km v jednom směru, tedy 43 kilometrů nad udávaným limitem modelu ZOE. Trasu jsem si zvolil částečně po dálnici a částečně po okreskách: Ostrava – Olomouc – Vysoké Mýto – Hradec Králové – Nymburk a Mladá Boleslav.

Přípravy

Pokud vlastníte elektromobil, musíte začít myslet úplně jinak. Každá chvíle, kdy auto stojí je důvod pro jeho nabití. Základem cesty je plánování. K tomu lze využít výborný web www.evmapa.cz. Díky tomu se můžete podívat kde v okolí jsou volné stanice, zjistit cenu či výkon a typ nabíječky. Navíc přes tuto adresu můžete nabíjení ovládat a platit. Velká část nabíjecích stanic (pokud nejsou od velkých korporací) je placená právě skrz bránu EVMAPA.cz. Další možnost je například aplikace Polyfazer od ČEZu (android/ios), kde máte seznam stojanů ČEZ, s typem nabíječky, výkonem a cenou. Pro Renault ZOE je třeba hledat stojany s konektorem TYP 2 (Menekes).

Vyrážíme na cestu!

Chcete-li s elektromobilem dojet, co nejdále, zapomeňte na pokořování rychlostních limitů. V mém případě znamenal dálniční limit 90 km/h a vřele doporučuji zavěsit se za kamión či zájezdový autobus. Při volné jízdě po dálnici byla aktuální spotřeba přibližně 11-16kWh. Při jízdě za kamionem klesla až na cca 4 – 6kWh. Rozdíl je skutečně markantní! Dále doporučuji použít tempomat v co největší míře. Právě díky tempomatu si vůz udržuje neustále stejnou rychlost a přidává jen tolik plynu, kolik je skutečně potřeba, a to i z kopce.

Rekuperujeme!

Kdo jel někdy elektromobilem, mohl si všimnout zajímavé věci. Pokaždé, co uvolníte plynový pedál, začne vůz výrazně zpomalovat. Jedná se o rekuperaci brzdné energie a na dlouhé trase to umí udělat opravdu divy! Vůz si umí energii ukládat zpět do baterií a díky tomu je možné nemálo prodloužit dojezd. Existuje několik režimů rekuperace. Základní při sundání nohy z plynového pedálu, kdy vůz rekuperuje cca do 10-11kWh. Další úroveň je lehké stlačení brzdového pedálu v řádu milimetrů. Vůz v tuto chvíli začíná rekuperovat intenzivněji cca 20-30kWh.

Nepoužívejte ECO režim!

Další úroveň rekuperace je v ECO režimu. Zde rekuperace funguje prakticky minimálně a vůz se snaží z kopce díky nižšímu odporu pohonného řetězce doplachtit na co nejdelší vzdálenost. Proto, chcete-li si zajistit maximální dojezd nepoužívejte ECO režim! Ten se hodí spíše na okresky a město. Dále doporučuji vypnout klimatizaci a topení, ikdyž v případě modelu Zoe je díky tepelnému čerpadlu spotřeba obého minimální. Je potřeba předvídat a rekuperovat. To je základ dlouhého dojezdu! Jeden příklad z praxe. Kdo jezdívá směr Olomouc, jistě zná legendární místo – kopec Mohelničák. Při zpáteční jízdě směrem na Olomouc jsem před kopcem, krátce za Moravskou Třebovou měl dojezd rovných 137km. Při sjezdu do Mohelnice a skutečně vydatné rekuperaci po celou dobu klesání byl dojezd rázem 155 kilometrů. Inovovaný motor 5AM umí oproti staré jednotce 5AQ rekuperovat opravdu mnohem efektivněji.

Postřehy z cesty

Díky snaze o maximální dojezd jsem používal tempomat a skutečně dodržoval rychlostní limity. Výsledek? Řidiči na mě troubili, snažili se na mě najíždět, blikat, předjíždět přes dvojitou plnou čáru a s mohutným černým dýmem výfuku nervózních TDIčkářů dokázat, že elektromobilita nemá budoucnost. Pokud jedete s elektromobilem, skutečně musíte myslet jinak a místo nahánění se s okolím se spíše kochat krajinou. Je to otrava? Vůbec! Právě díky této jízdě jsem viděl, jak ostatní řidiči riskují, nahání se, ohrožují sebe i ostatní, zatímco já si jel v pořádku a bezpečně.

Je také potřeba si uvědomit, že tento „dálkový výlet“ není typický způsob použití současných elektromobilu. Ty jsou koncipovány primárně jako vozy do měst a blízkého okolí. Ruku na srdce. S Renaultem ZOE jsem najezdil už pár tisíc kilometrů a vždy, když jsem šel nakupovat, na kafe, či někam do společnosti, přes EV Mapa jsem si našel stanici a vůz dobíjel. A vždy, když jsem potřeboval byl nabitý. Navíc díky kabelu do klasické 220V zásuvky, můžete nabíjet skutečně všude (výrobce doporučuje průmyslovou zásuvku), pochopitelně pak můžete zapomenou na rychlonabíjení.

Z vlastní zkušenosti, kdy již mám s elektromobilem něco najeto mohu říct, že je kritika o malém dojezdu nesmyslná. Elektromobil není náhradou za vozy na fosilní paliva ale městským doplňkem klasických aut. Je to řešením pro čistější a levnější provoz primárně po městě, kde na krátkých tratích konvenční motory trpí. Pochopitelně musíte jezdit s rozmyslem. Kdo si bude užívat divoké akcelerace, nebude jezdit s předvídavostí, tak nemůže čekat, že bude bořit dojezdové limity.

Je potřeba používat hlavu a nedat na zbytečně pesimistické predikce navigace R-Link. Je sice chvályhodné, že při plánování trasy ukazuje váš akční rádius dle stavu nabití baterie, bohužel asi nespolupracuje s palubním počítačem a dojezd si interpretuje s přehnanou rezervou. Vůz v Boleslavi ukazoval dojezd 315km, přesto při zadání trasy do Olomouce (cca 230km) vyskočila hláška „VAROVÁNÍ! K dosažení vybraného cíle baterie není dostatečně nabitá“. Naštěstí po cestě je nabíjecích stanic dostatek, takže si můžu dovolit toto varování ignorovat. Hláška se zobrazovala i v průběhu cesty ještě několikrát. Přestože byl dojezd vozu dvojnásobný, než kolik zbývalo do cíle dle navigace. Při rychlém výpočtu spotřebované energie, ujeté vzdálenosti a kapacity baterie jsem dospěl názoru, že dojedu s velkou rezervou. A taky jsem dojel. V Olomouci na mě svítil dojezd 100 km do Ostravy. Co z toho plyne? Navigace je až přehnaně opatrná a až zbytečně plaší krátkým dojezdem. Vyplývá mi z toho, že si evidentně nebere informace o aktuální průměrné spotřebě a dojezd počítá z nějakého deklarovaného velmi pesimistického průměru.

Při zpáteční cestě jsem jel z Mladé Boleslavi rovnou do Olomouce. Tam jsem se zastavil na drobný nákup, a protože Globus má také restauraci, dal jsem si i večeři. A světe div se, před nákupním centrem je nabíjecí stanice E-ON zcela zadarmo. Stejně tak LIDL například v Hradci Králové (či v Ostravě). V jiných případech se cena za kWh pohybuje od 2,5 přes 4 až po 10 Kč. Stanic je hodně, stačí si vybrat dle ceny a dostupnosti.

Ještě je třeba zmínit dobu nabíjení. Pokud chcete dobít na maximum, připravte si téměř dvě hodiny času. Vůz vás vždy informuje o době dobíjení na displeji, takže máte přehled kolik času si můžete vymezit na nákup. Samozřejmě je čas nabíjení orientační a záleží například na výkonu samotného nabíjecího stojanu. Ovšem, i když namítnete že se za nabití platí, plná baterie vychází takto:

Cena kWh Nabití plné baterie
4Kč 176,00 Kč
10Kč 440,00 Kč

 

Jaká byla ekonomika cesty?

Ačkoliv Renault udává u modelu ZOE normovaný dojezd 300km (dle WLTP), z Mladé Boleslavi do Ostravy vůz ujel 339,7km a z baterie si vzal 41kWh.  Vzhledem ke kapacitě baterie (41kW) se dá s klidem prohlásit, že by vůz tuto trasu zvládl bez problémů na jedno nabití v Mladé Boleslavi před cestou!

V tabulce najdete údaje o spotřebě:

Cesta Ostrava – Mladá Boleslav
Ujetá vzdálenost 340,7 km
Průměrná spotřeba 11,8kWh/100 Km
Průměrná rychlost 64,6km/h
Celková spotřebovaná energie 40 kWh
Cesta Mladá Boleslav – Ostrava
Ujetá vzdálenost 339,7 km
Průměrná spotřeba 12,2 kWh/100 km
Průměrná rychlost 68,7 km/h
Celková spotřebovaná energie 41kWh

 

A jak to vychází cenově? Co všechny ty kilowatthodiny znamenají pro běžného smrtelníka? Připravil jsem si následující tabulku pro porovnání:

Typ dopravy Ujetá vzdálenost (Km) Celková cena (Kč)
Vlak 347 494,00
Autobus* 450 458,00
Renault Laguna 3 2.0dCi 6AT 340 740,00
Renault ZOE 340 164,00

* Spojení Student Agency Ostrava – Praha, přestup na spoj Arriva Praha – Mladá Boleslav)

Závěrem

Cesta s elektromobilem byla nesmírně zajímavá, komfortní, tichá a superlevná. To je třeba podtrhnout a dát do kontextu k pořizovací ceně Renaultu Zoe. Protože celkové náklady na vůz dělají kromě pořizovací ceny, také provozní náklady a náklady na servis. Pro firmy, je toto dokonce rozhodující parametr pro nákup vozidla. Za sebe mohu říct, že vůz naprosto předčil očekávání ohledně dojezdu, kdy dokonce zvládl ujet daleko více než kolik výrobce udává. I když jsem elektromobil vzal na trasu, pro kterou není primárně určený, vše zvládl beze ztráty kytičky.

5 thoughts on “Elektromobilem na služební cestu

  1. Velmi užitečný článek. Autor zdůrazňuje nízkou cenu za dobíjení, ale pomíjí, že dosud se dobíjí za dotované ceny. Není mi také jasné, co dělat, když bude u stanice obsazeno a já budu bez šťávy. Čekat ve frontě? Jak dlouho? A co když bude na trase nečekaná uzavírka (nehoda), a já budu vědět, že když pojedu objížďkou, tak zůstanu někde v lese stát s vybitým akumulátorem? Prostě, zatím elektromobilita vypadá jako slepá ulička, resp. cesta vhodná pro e-busy MHD či rozvoz pizzy po městě.

    1. Přesně tak. O dalších nevýhodách ani nebudu začínat diskusi. Až budou existovat nějaké levné, surovinově nenáročné baterie s velkou kapacitou co neváží tunu tak snad. Jinak toto za mě ne.

  2. a ked si k vyssie uvedenym pripomienkam este pripocitam zaobstaravaciu cenu vozidla (na Slovensku minimalne 32000 EUR) (pricom je to auto velkosti Twinga), tak optimizmus z textu velmo rychlo vyprchal.

  3. Mě tam chybí rozpočítat cenu náhradní baterie (amortizaci). Náhradní baterie na e-Golf (dojezd tuším 330 km) stojí prý 600 000 Kč – asi je to cena výměny ve značkovém servisu. Životnost baterie je uváděna na 8 let. Já autem najedu asi 8000 km/rok. Za 8 let bych najel 8 x 8000 = 64 000 km. Cena na 1 km pouze za amortizaci baterií by mi vyšla : 600 000 Kč / 64 000 km = 9,4 Kč / km. Při popisovaném způsobu jízdy elektromobilem v článku bych se svým benzinovým Renault Clio měl spotřebu pod 5l / 100 km a náklady na 1 km v benzínu by byly asi 1,6 Kč / km. Nějakou tu kačku u elektromobilu za cenu energie už si odpustím, při uvažované ceně náhradní baterie a menším ročním nájezdu je elektromobil naprostý nesmysl. Argument že cena baterií masovostí půjde dolů nemusí být pravda, teoreticky se může stát i opak – záleží na ceně relativně nedostatkového lithia. Tato ekonomická poučka funguje jen pokud se ceny surovin výrazně nezmění.
    Ještě si neodpustím komentovat vyloženou lež / omyl – klidná (pomalá) jízda když ostatní (TDI-čkáři) kolem šílí není ani náhodou bezpečná, hádejte pane redaktore do koho ty šílenci nabourají když jim riskantní manévry nevyjdou ? Máte velkou šanci že právě do Vás. Nejbezpečnější je jízda s proudem – jet jako ostatní.

Napsat komentář: Jiří Fassbinder Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *