Jitka Skaličková pro RN: nejsme nafoukaná automobilka.

RN: Hodně našich čtenářů zaujal nový Mégane grandtour kdy dorazí na trh?

JS: Mégane Grandtour dorazí na podzim, letošního roku, tak počítejme v říjnu. Čeká se na to, zákazníci na to čekají, je to přece jenom bestseller u Renaultu. Verze kombi byla u nás vždycky jeden z nejprodávanějších modelů naší výrobní řady. Takže to bude na podzim.

RN: Lze očekávat nějakou speciální verzi při příchodu na trh?

JS: Speciální verzi lze očekávat s verzí GT. To znamená verzi jakousi sportovní, mezi normálním vozem a mezi modelem R.S.. Takže i Mégane Grandtour bude ve verzi GT.

RN: Měl jsem na mysli spíše zahajovací výbavu s výborným poměrem výbavy a ceny – něco na  způsob premiére edition.

JS: To je ještě strašně předčasné o tom mluvit. To jsou marketingové plány, ale určitě něco pro klienty bude připraveno, ale je to opravdu předčasné. Jsme v květnu.

RN: Zajímá nás, jestli už máte nějaké informace k Mégane R.S, protože i na ten se nás čtenáři docela ptají.

JS: Vaši čtenáři čtou hodně vaše články, je to hodně o budoucnosti, Megane R.S. bude uveden na českém trhu, můžeme počítat  určitě v průběhu příštího roku.

RN: Motorizace 1,6 nebo 1,8?

JS: Na to je ještě moc brzo.

RN: Co se týká sedanu Fluence. Zaslechli jsme, že vůz projde změnou, malinko naroste, tak aby částečně zaplnil místo po Laguně. Můžete se k tomu prosím vyjádřit?

JS: Megane Fluence, nebo respektive Fluence, bývalý model Fluence  projde změnou. Chystá se vůz sedanového typu v segmentu C a chystá se ještě do konce letošního roku.

RN: Zaslechli jsme, že by se mělo údajně jednat o karoserii liftback. Ostatně tuto informaci potvrdil přímo šéf maďarského Renaultu.

JS: Nechme se překvapit, ještě je to moc brzo.

RN: Do konce roku, to je poměrně velká modelová ofenzíva..

JS: Ona ta největší vlna, interně říkáme, že rok 2016 je paradoxně rokem Renaultu než u Dacie – tam tolik novinek není, čekáme na novinky v roce 2017, ale opravdu ta ofenzíva i to interní nasazení všech zaměstnanců značky je ve prospěch Renaultu, takže v letošním roce máme velké množství novinek. To „gro“ novinek bude na podzim letošního roku, kdy odhalíme české veřejnosti Megane Grandtour, odhalíme nicméně ale i Scénica ve dvou verzích a odhalíme i v segmentu C vůz „sedanovitého“ typu.

RN: Vše tedy směřuje na Paříž dá se říci..

JS: Vše směřuje na Paříž, byť Scénic i Mégane Grandtour už byli odhaleni jak ve Frankfurtu tak i v Ženevě. V Paříži budou i jiné novinky.
vlcsnap-2016-05-23-13h02m30s969
RN: Koleos předpokládáme… Nebo ještě něco dalšího?

JS: Co vím, tak Paříž se bude orientovat i designem a celkově hodně vizí. On ten Pařížský autosalon tomu dává důvod. Jsme doma na vlastní půdě, takže ten autosalon bude o vizích budoucích let a hodně o designu.

RN: U Dacie, máme pocit, že inženýři a vývojáři mají docela těžkou hlavu s novým Dusterem, protože ten model si vydobyl výborné místo na trhu. Nástupce svojí  „přetechnizovanosti“ nebo naopak příklonem k luxusu může stávající zákazníky zklamat..

JS: Tak my se toho vůbec nebojíme, protože Duster i kdyby prošel jakoukoliv změnou, tak tou změnou projde relativně malou, dalo by se říct, protože zákazníci Dusteru jsou spokojení. Nechtějí žádné velké změny a tam kde klient nechce velké změny, tak by automobilka byla sama proti sobě kdyby je dělala.

V Dacii jsou inženýři a obchodníci zdatní a přesně vědí kam Dacia patří, takže pořád je to ve smyslu, vůz za 5 tisíc EUR a ta logika té automobilky zůstává  s příchodem nových verzí, nových modelů. Vždycky to prostě bude vůz pro lidi, kteří se rozhodli ekonomicky nakoupit s pragmatickou volbou.

RN: Mě to fascinuje z toho pohledu, že něco podobného se tady nepovedlo nikomu. Renault nastartoval Dacii směrem, kterým ani on sám podle mě nečekal, že se to takto na západě vyvine a otevřel se segment, do kterého nikdo nebyl schopen nenaskočit.

JS: Tak Dacie slaví 10 let úspěchu. Před deseti lety nás nikoho nenapadlo, ani vlastně top management Renaultu, že by mohla mít tato značka takový úspěch. Ta politika a ta obchodní politika byla před těmi deset lety nastavená tak, že to prostě oslovilo zejména by se dalo říct Západní Evropu. Protože Západní Evropa je na střední třídy, vyšší střední třídy a lidi, kteří prostě chtějí pořídit vůz za minimum peněz a chtějí, aby jim ten vůz vydržel.

RN: Jaké novinky můžeme u Dacie očekávat? Když se budeme dívat v horizontu podzimu a následujícího roku?

JS: Tak následující rok bych si nechala pro sebe, hodně bychom předbíhali. V současné době slavíme neuvěřitelné úspěchy s limitovanou sérií Dacie Open. Kde je hodně muziky za málo peněz, máme můžu to říct neuvěřitelné množství objednávek. Lidi  na to reagují, hlavně na verzi Sandero a jsme velmi spokojeni.

RN: Vraťme se trochu k Renaultu, před časem byl s velkou slávou představen pick-up, koncept Renault Alaskan. Najednou je ticho. Měl se představit v prvním čtvrtletí, to se nestalo, ve druhém je zatím klid.

JS: Ono je trošičku ticho před bouří. V současné době se rozhoduje, kde bude tento model komercionalizován a kde ne. Bavíme se o kontinentech, o zemích.  Není to o tom, že bych to nechtěla říct, jde o to, že ještě nemáme konkrétní informace, kde bude tento model komercionalizován.

RN: Takže jaký je váš osobní odhad? Spíše konec tohoto roku se dozvíme něco konkrétnějšího nebo se to přenechá na další rok?

JS: Já osobní odhad nemám. Je odhad Renaultu. (smích). Pro tuto informaci nemám nic podrobnějšího, protože se o tom stále jedná.

RN: Renault je v současné době na osmé příčce mezi značkami na českém trhu, kam byste se chtěli dostat na konci roku i když hádám, že mi neřeknete vaší prognózu, ale přijde mi, že Renault tak trochu usnul u nás na vavřínech. Vzpomeňme roky, kdy byl Renault číslo jedna mezi importéry. Teď je to osmička. Co plánujete udělat, aby jste se dostali výš?

JS: Tak když se vlastně podíváte na posledních deset let v Renaultu v ČR, tak těch deset let máte rozděleno  na dalo by se říct na nějakých sedm, osm let, potom poslední dva roky. Těch sedm, osm let bylo vlastně  o tom, že Renault byl zařazený do kategorie automobilek s nízkou cenou, „cena již od“ a podobně a potom najednou přistála na trhu Thalia a byl to model, který se prodával v té době za 99 900,-. Byl to nejlevnější vůz v Čechách. A tento vůz v té době táhl prodeje několik let. Táhl prodeje, ale netáhl image značky.

RN: Takže „medvědí služba“..

JS: Dá se říci. Všichni byli spokojení, klienti se vraceli, znova si pořizovali Thalii nebo si pořizovali model o třídu výš, ale ten image nebyl nikde. Šli prostě za cenou. Najednou střih, přehoupli jsme se. Před třemi lety se změnil image značky, změnily se karoserie, změnily se modely, všechno to přišlo s příchodem nového Clia a změnila se také obchodní politika. To znamená, že najednou nové Clio nebylo za 99 900 kč, ale už bylo kolem tří set tisíc. A tam samozřejmě ten člověk, ten zákazník potřebuje čas, aby si řekl „aha, tak u Renaultu už nekoupím auto za 99 900,- a půjdu jinam“. Ale přijde jiný zákazník a ten řekne „aha, to se mi líbí, to si koupím“. A tahleta doba, která trvá dva, tři roky je doba přerodu vlastně dalo by se říct značky ve značku, která má dynamické modely, krásné modely , ale už nejsou za 99 tisíc. A to ten trh musí nějakým způsobem přežít, prožít, aby ti zákazníci se vrátili k Renaultu. V současné době máme spoustu zákazníku, kteří s Renaulty nikdy nejezdili. Je to jakýsi přerod značky. A toto jak nám pomáhalo v minulých letech, tak nám trochu ublížilo co se týká image. Přeci jen, když si kupujete nový vůz, tak si sednete doma, vezmete si papír a uděláte shopping list a něco na ten papír napíšete. Tři, čtyři, pět značek a jdete do showroomu. V současné době děláme vše proto, abychom na těch shopping listech byli, protože nás už si zákazník nekoupí na to, že jsme levní. Nás už si koupí, protože se mu líbíme, protože držíme, máme pětiletou garanci, máme skvělou dealerskou síť, a to my máme, že téměř na každém rohu je profesionální dealer se servisem. A to trvá. Takže osmé místo v současné době je vlastně jakýmsi startujícím blokem, abychom se dostávali nahoru a určitě nám k tomu nové modely pomůžou. Ale není to cesta jednoduchá, neboť se musíme líbit a musíme klienty přesvědčit. Není to jednoduché. Jednodušší je mít auto za 99 900,-..

RN: Jsem rád, že jste zmínila Clio, protože u Clia se blíží fáze 2. Kdy bude, co nám nabídne jestli můžete říct.

JS: Fáze dvě se blíží na konci léta, na podzim letošního roku. Bude mít tak trochu jiný design, výbavu. Ale nový design zase až tak nebude výrazný, protože zákazníkům se líbí to co je. Takže není důvod to opravdu měnit a dělat z fáze dvě, protože to není nový model, fáze dvě je fáze dvě. Takže bude mít nějaké změny, nicméně ne tak výrazné kvůli zákazníkům.

RN: Prosákly na internet fotografie z vývojového centra k novým světlometům. Můžeme se těšit na FULL LED světla pro fázi 2?

JS: Myslím si, že v tomhle segmentu, to by musely být ve všech segmentech, na Twingu a podobně. Já si myslím, že každý segment a každé modely mají své specifika. Jak technické, tak technologické a že bychom tuhle technologii spíše měli nechat těm segmentům vyšším než tomu áčkovému.

RN: Jakou roli plní Clio Initiale Paris? Očekávali jsme, že se dostane postupně i na ostatní trhy. Zatím se jedná o Německo a Francii. Jestli nebylo možná až zbytečné vyvíjet bixenonové světla, specifické prvky interiéru, které byly drahé čistě jen pro dva trhy.

JS: Ony byly drahé na vývoj, ale když vezmete francouzský a německý trh, tak ta kupní síla byla tak obrovská, tak se právě kvůli tomu vyvíjela verze Initiale na těchto vozech. On ten francouzský trh je nezanedbatelný, je velice důležitý pro automobilky. Zejména pro Renault. Má tam více jak 30% trhu, což je jak Škodovka u nás, takže ono to nebylo nezanedbatelné. Na to se reaguje, verze Initiale se prodávají.vlcsnap-2016-05-23-12h32m14s629

RN: Chystáte překvapení pro náš český trh?

JS: Překvapení chystáme hodně, když pominu to co jsem již řekla, Megane kombi, nové Scénicy, překvapení ve formě nového sedanu v segmentu C, tak samozřejmě další překvapení chystáme na příští rok.. Tak to jsem vám toho moc neřekla (smích).

RN: Jestli chcete být konkrétnější?

JS: Nechci (smích)

RN: A když to tak shrneme na závěr. Máme mladou modelovou nabídku, který model je vám nejsympatičtější, nejoblíbenější a proč?

JS: Mě jsou nejsympatičtější modely segmentu D, to znamená nový Espace, Talisman, protože vím, že nejsme automobilka nafoukaná. My víme, že naše velká síla je v nižší třídě. Modely Mégane, Clio. A právě moc si vážím práce techniků, designérů, neuvěřitelně si vážím práce Laurence van den Ackera, který přišel s novou kytičkovou strategii a neuvěřitelně, když to řeknu lidsky automobilku nakopl krásnému designu. Vážím si toho, že modely v segmentu D, byť nemohou konkurovat Škodě Superb, která je krásná nebo jiným prémiovým značkám, tak pořád je to o nás o obecné značce, dalo by se říct, která vyrábí od nejmenšího vozu po největší, tak pořád je to kus práce. Vážím si neuvěřitelně technologií, které máme k dispozici. Ty jsou perfektní, věřím, že je klient hodnotí dobře, takže pro mě to je segment D.

RN: Ještě zabrousíme k novému Koleosu, protože podle skladby výbav, která vychází z informací z Číny nás zaujalo pár věcí. Díky znalostem z celé aliance si můžeme dovolit předpokládat použitou techniku. V současné době nemá Renault EDC skříň pro použití pohonu všech čtyř kol což je z mého pohledu kritická věc, která mu může zlomit vaz na evropském trhu. U vozu za milion korun bez možností automatu a 4×4  to bude problém.

JS: Víte, nový Koleos bude na českém trhu v příštím roce. Měl by se objevit v jeho první polovině. Já si myslím, že to co říkáte  může být pravda, ale nemusí. Není všem dnům konec a zaprvé automobilky jsou velmi flexibilní a jsou flexibilní na vývoj trhu. Druhý věc naše aliance  s Nissanem je na tolik rozšířená a natolik hluboká, že jakákoliv reakce evropského trhu s novým Koleosem, když budou, tak ta aliance je schopná na to rychle reagovat. A potom určitě verze a motory, které přijdou, to vám mohu již  nyní zaručit nejsou finální.

RN: Moc děkujeme za odpovědi a váš čas, který jste si pro nás vyčlenila.

Už příští týden si budete moci přečíst na RN rozhovor s produktovým manažerem pro Espace, Talisman a Dacii.

Pozn. RN: Text je ve formě doslovného přepisu.

One thought on “Jitka Skaličková pro RN: nejsme nafoukaná automobilka.

  1. Ten doslovný prepis nie je práve najšťastnejším riešením. Najmä nie pre „spovedanú“ osobu. Nešlo by radšej riešiť úpravou a autorizáciou?

Napsat komentář