Neprošel jsem emisemi!

RNews.cz rád poradí! 

Často se na nás obracíte s nejrůznějšími dotazy. Tento je však natolik zajímavý, že se s ním určitě setkali mnozí provozovatelé dieselových automobilů napříč značkami. Tato rada tedy nebude pouze pro Renaulťáky, ale je platná pro všechny. Takže jdeme na to:


Poraďte, Mám Clio r.v. 2002, 1.5dci, 250000 km najeto. Ve 240 000 nové vstřiky, repas čerpadla, nafta Aral super diesel Německo, olej po 10 000 nyní po 5000, předehřev vody Webasto. Auto neprošlo na emisích, proto jsem ho odvezl do značkového servisu, kde vše prověřili a nenašli žádnou závadu.


RN odpovídá:

Vážený čtenáři, pokud máte motor v technicky dobrém stavu (sání je těsné, vstřikovače v dobré kondici, turbo tlačí kolik má) pak pro Vás bude platit následující rada. Pokud auto pod plynem nekouří, neexistuje, aby na emisích neprošlo. Předpokládáme, že Vás vyhnali kvůli nadměrné kouřivosti. Jestli tedy platí, že za jízdy vůz nekouří, pak jste musel zvolit návštěvu emisí dost nešťastným způsobem – jet tam hned ráno se studeným motorem. Vždy platí, že než jedu na emise, je potřeba vyjet aspoň jednu nádrž s prémiovým palivem (Verva Diesel, V-Power Diesel).

Naprosto klíčové však je, jet na emise s pořádně zahřátým motorem – opravdu dlouhou projížďkou (ideálně cca 20-30km) a ideálně poslední kilometry jet pořádnou pilu – dieselový motor se musí používat v celém spektru otáček. Tímto stylem jízdy se pořádně vyfoukne výfuk a saze co se tam nahromadí při krátkých cestách nebo cmrndání po městě se z výfuku dostanou. Následně s takto „připraveným“ vozem jet na emise. Není možné, aby to neprošlo. Z emisí Vás vyhnali právě proto, že když to technik protůroval do vysokých otáček, veškeré nahromaděné saze se strhly což pro sondu znamenalo jasné znamení – vůz kouří a nemůže tedy projít emisemi. Pochopitelně tato opatření platí pouze pro diesely bez filtru pevných částic. Pokud máte vůz s filtrem FAP/DPF, platí pro Vás pouze to, abyste na emise jeli se zahřátým motorem (vytáčení studeného motoru jednotce nesvědčí). Pokud filtr pevných částic funguje jak má, auto nebude kouřit nikdy, ani během regenerace.

 

Pokud však vůz pod plynem kouří, je nutné nejprve odstranit příčinu kouřivosti. Hodně jsme se této problematice věnovali v tomto článku.

 

Další věc proč emise nemusí vyjít je nesoulad v tzv. readiness kódech. Tento nesoulad nastane v případě, že v řídící jednotce vstřikování (motoru) jsou nějaké chyby. Toto se dnes kontroluje a vůz emisemi nikdy neprojde když tam tyto chyby jsou – přitom jízdně může být auto zdánlivě v naprostém pořádku.

 


Děkujeme za mimořádnou ochotu a poskytnutí fotografií čtenářce Michaele Vrbické! Vůz na obrázcích trpí fatální netěsností sání, spalování tedy neprobíhá tak jak by mělo. Motoru chybí vzduch což vede k takto masivní kouřivosti.

2 thoughts on “Neprošel jsem emisemi!

  1. Záleží o kolik. Okem to rozhodně nejde poznat. Auto s limitem kouřivosti 1,5 na hranici limitu za jízdy nezakouří. Rozdíl mezi 1,5 a 1,7 nelze poznat. Že něco není v pořádku lze rozpoznat až u hodnoty 2,5 a výš a to už je dost pozdě.
    Navíc, dnes už se nelze spolehnout ani na to. Různé úpravy programu řídící jednotky (třeba i originální) mohou znamenat, že při stání motor opravdu nezakouří, ale za jízdy ve vyšších otáčkách klidně kouřit může.
    Záleží také na tom, jakou kouřivost měl motor na poslední kontrole. Některé motory mají problém už na první kontrole po 4 letech provozu. Pokud se o takový motor řádně staralo, může jít o vadu některé z komponent vstřikování, ale i samotného motoru. Takový problém mají třeba majitelé některých motorů VW/Škoda, kteří od nového motoru mají změřenou kouřivost 1,4 a povolená je 1,5. Jet s takovým autem na emise, je asi jako ruská ruleta.
    Pokud se kouřivost zvýšila skokově, může také jít o fenomén dřívějších kontrol – prostě se to nikdy neměřilo. Takže se na ten údaj nedá spolehnout.
    Kouřivost jako taková není pouze o naftě. Může jít třeba o spalování oleje právě třeba z repasovaného turba. I tohle je na emisích poznat, protože olej hoří jinak než nafta.

    Ze zkušenosti, spousta aut na emisích přestala vyhovovat, nebo se začala blížit limitům právě po nějakém zásahu na motoru (nejčastěji vstřiky, méně často pak turbo). Je to hlavně z důvodu špatného sladění komponent s motorem. Řídící jednotka totiž provádí nastavení určitých komponent na základě informací z různých snímačů na motoru. Pro správné nastavení ale potřebuje znát určité údaje, které je potřeba správně vložit po výměně takové komponenty. Jinak jsou nastavení za jízdy prováděna chybně, respektive k nesprávně zadanému stavu.
    Samotný motor může však již být v takovém stavu, kdy se zadání správných údajů nedá provést. Například při nižším kompresním tlaku, nebo špatné vůli ventilů.

  2. Ahoj, taky jsem nedávno neprošel emisemi kvůli kouřivosti. A to nemám žádnou stařešinu. Jedná se o L3 r.v.2014 2.0dci. Příčinou byla nespuštěná regenerace FAP z důvodu závad hlášených diagnostikou (u mě vadné žhavící svíčky). Každopádně po výměně žhaviček FAP zregeneroval a kouřivost 0,00.
    Takže je dobrý asi čas od času nechat zkontrolovat diagnostiku.

Napsat komentář