R.S. DAY – Renault dny Ostrava napotřetí

Letošní ostravské Renault dny se uskutečnily poněkud paradoxně nikoliv v této moravskoslezské metropoli, ale přímo v tatrováckém srdci, na zkušebním polygonu v Kopřivnici. Upřímně bylo to snad nejlepší rozhodnutí, jaké organizátoři mohli udělat. Nechápejte mě zle, moravskoslezská metropole má svých krás pro pořádání jakýchkoliv akcí dostatek, ale chybí ji jediné – dostatečně velký zkušební polygon. Ten kopřivnický nabízí kromě standardního asfaltového rychlostního okruhu, také širokou nabídku terénních tras s využitím stoupání konkrétně v 30% a 45%. Na terénním okruhu bylo možné vyzkoušet kombinaci několika povrchů – bahno, voda, kamení apod. Před samotným zahájením zkušebních jízd probíhalo školení účastníků, obsahující informace o bodovém systému, správném stylu jízdy a nesměly chybět ani potřebné organizační informace.

mapy (1)
Foto: Mapy.cz

Samotné zkušební jízdy byly rozdělené na tyto části:

1. Terénní okruh

V této části si mohli účastníci vyzkoušet, jak se vůz chová v terénu, jak funguje pohon 4×4. K dispozici byly vozy Dacia Duster 1,5dCi 4×4 a Renault Koleos 2,0dCi 4×4. Poprvé vždy projel zkušební okruh lektor, který nám ukázal ideální stopu v těžším terénu a samozřejmě jak s vozem v takové situaci zacházet. Adrenalinovou disciplínou pak bylo sjíždění kopce s klesáním 45%. Účastníci si mohli na vozech Duster vyzkoušet plně manuální režim jízdy v terénu a sjíždění kopce bez zásahu asistentů. V modelu Koleos pak bylo možné otestovat např. automatický režim sjíždění kopců, který dokázal vozidlo sám přibrzďovat a držet v požadovaném směru.

2. Zkušební dráha

Další disciplínou byla možnost otestovat nové Clio IV R.S. na zkušební dráze. Vzhledem k předchozí generaci ryzího atmosférického sporťáku, je novinka považována za poněkud kontroverzní. V dohledné době se tomuto zajímavému modelu budeme věnovat v samostatném článku. Každý účastník si mohl projet několik kol, během kterých postupně přidával na rychlosti a přesnosti jízdy. První obkroužení bylo věnováno seznámení se s vozem a tratí. Od cca druhého kola se aktivoval volbou R.S. Drive (normal/sport/race) mód Sport. ESP výrazně posunulo hranice svých zásahů, dovolilo vozu efektní smyknutí zádě, řízení ztuhlo, reakce na plynový pedál se zrychlila a automatická dvouspojková převodovka začala řadit ve zkráceném čase 175ms (v módu Race pak umí dokonce 150ms, vzhledem k tomu, že v tomto režimu je ESP zcela deaktivováno, je tento režim pro opravdu zkušené řidiče). Divácky atraktivní a řidičsky velmi oblíbená byla také možnost vyzkoušet si frajeřinku, kterou vůz díky převodovce EDC nabízí – launch control. Oproti konkurenčním aplikacím toho režimu je aktivace u Clia nesmírně snadná. Stačí levou nohou sešlápnout brzdový pedál, obě pádla přitáhnout k sobě a stlačit plyn až na podlahu. Po uvolnění brzdy a pádel je Clio katapultováno na stovku za 6,5s. Vše je maximálně snadné a i naprostý laik se s vozem rozjede doslova jako profík. Nejen díky kombinaci perfektního podvozku a silného motoru si každý účastník určitě výrazně posunul hranice své řidičské odvahy. Vůz se nenechal v prudkých zatáčkách ani technické části trati rozhodit a držel svou stopu tak sveřepě až se přítomným tajil dech. Dvouspojková automatická převodovka řadila bleskurychle a plynule. Asi dvakrát se stalo, že trochu zaváhala, nicméně v dané situaci bych toto škobrtnutí přičetl spíše trochu necitlivé práci s plynovým pedálem. Měli jsme možnost Clio IV R.S. řídit poprvé, takže jsme neměli auto tak dokonale v ruce. Navíc jak známo u auta s automatem se řadí „plynem“. Schopnostem Clia IV R.S. bychom se rádi věnovali v samostatném článku.

WP_20140619_15_03_56_Pro
Na zkušebním okruhu bylo Clio RS jako doma.

3. Velký rychlostní okruh

Opravdovým vrcholem ostravských Renault dnů byl Megane 3 R.S. phase 3 s podvozkem CUP ve výkonové variantě 265k (aktuálně Renault pracuje na verzi 275k). První jízda probíhala opět pod dozorem lektora, který účastníka svezl, projel s ním dvě kola, vysvětlil na co si dávat pozor, předvedl ideální stopu a přenechal vůz Vám, Vašemu talentu a především odvaze – M3 R.S. je nefalšované sportovní okruhové náčiní, žádná civilní lakýrka, ale surový ostrý stroj. Okruh byl z bezpečnostních důvodů opatřen několika šikanami (slovy lektora „kdyby ty šikany nebyly tak se nám tady lidi zabijí“), které umožnily do jinak nezáživného klopeného oválu vměstnat několik zajímavých technických pasáží. Každý musel užasnout nad deceleračními schopnostmi špičkových brzd Brembo, dokonale naladěnému strmému řízení a doslova bestiální akcelerací. Zdaleka to však není jen o těch šesti sekundách, které Vás dělí z nuly na 100. Je to o tom, co se během oněch šesti sekund děje! Atmosféra ve voze už nemohla být lepší. Skořepinové sedačky Recaro Vás v podstatě integrují do vozu, rázem cítíte auto, jako kdyby k Vám přirostlo. Úžasný pocit! Sedačky Vám umožní vnímat jízdu zcela jinak než ve kterémkoliv běžném voze. Akustický projev Meganu 3 R.S. pak toto dílo dokonalého automobilového umění korunuje. Při každém sešlápnutí plynového pedálu slyšíte úchvatnou skladbu o třech nástrojích – výfuk (bas), sání (smyčce), motor (zpěv). Toto auto dostane do tranzu každého PetrolHeada. Dokonalá nirvána. Zkrátka nepřijdou ani hračičkové. Na palubě se nachází povedený infotainment R-Link, zde s integrovaným R.S. Monitorem 2.0. Tato vychytávka Vám podá veškeré potřebné i méně potřebné informace o telemetrii vozidla (např. detailní provozní údaje, přetížení, výkonové parametry, časomíru pro okruhové závodění a spoustu dalších vychytávek). Velmi efektně navíc působil celkový bodykit s rozšířenými blatníky a příď s mohutným logem působí po právu sebevědomě. Megane 3 R.S. je nefalšovaným králem HotHatchů. Tohle auto prostě není jen o sekundách, to se musí zažít.

Megane RS CUP
Megane RS CUP

Starší video s Meganem RS phase 2:

4. Vyzkoušení vozidel TATRA

Tato část byla zařazena neplánovaně z důvodu velkého počtu účastníků. Aby se dostalo na všechny, byly přidány zkušební jízdy v prototypech vozů Tatra PHOENIX a testovací muly pro armádní účely na základech T815. Bohužel nebylo možné vozy řídit osobně, ale i tak jízda se zkušebními řidiči byla nadmíru zajímavá. Testovací polygon, kde tato automobilka své vozy zkouší, nabízí široké možnosti jízdy na různém povrchu – asfalt, betonka, panely, kamení, nerovné kočičí hlavy s prohlubněmi. Specialitou je náklonová vozovka nebo unikát zkušební vozovky příčné stability.

WP_20140619_15_59_29_Pro
Prototyp Tatry Phoenix

5. Výhybné manévry

Protože tato akce byla připravována s Centrem bezpečné jízdy LIBROS Ostrava, ani zde nesměli chybět vyškolení lektoři a možnost vyzkoušet si chováni vozu v krizových situacích a řidičovy reakce. Jednalo se o trať rozdělenou na dvě části. V první byl možné vyzkoušet úhybné manévry a řidičský postřeh (instruktor přes vysílačku udával na poslední chvíli pokyny o směru jízdy – zda odbočit na levou či pravou šikanu). Druhá část tratě byl klasický losí test mezi kuželkami. Zde nešlo ani tak o rychlost, ale o přesnost. Jízdy probíhaly v několika kolech při rychlostech 40 – 50 – 60km/h. Zde byly k dispozici vozy Clio IV R.S. CUP a Megane R.S. CUP. Každý řidič si mohl vyzkoušet jízdu jak s automatem (Clio) tak manuálem (megane). Tato část byla také hezkou ukázkou rozdílnosti dvou vozů. Zatímco Megane R.S. je surový, ostrý stroj tak Clio R.S. nabízí naprosto odlišnou charakteristiku. Je také velmi rychlé, silné, tvrdé tak akorát, ale je mnohem více „user friendly“. Řidič není obtěžován řazením, nemusí si zvykat na opravdu citlivou spojku (záběr spojky v Megane R.S. by se dal přirovnat k dvěma pozicím – ON/OFF, poprvé to chcípne téměř každému, chce to více plynu než je běžné u normálních aut), volant je příjemnou tloušťku a dobře se drží. Řidič se tak díky EDC může více soustředit na trať a jízdu samotnou. Clio R.S. je přesně takové, jak se uvádí v propagačním letáku: „Renault Clio R.S. je vozem, díky němuž se každá vaše cesta může proměnit na závod, pokud budete chtít.“ A toto přesně ten vůz vystihuje. Přes den mírumilovné a nezáludné auto, které bez obav půjčíte ženě na nákup. Když však budete chtít, můžete to vzít do Tesca přes závodní okruh, kde se rozhodně neztratíte.

WP_20140619_16_50_38_Pro
Flotila dvou vozů Clio RS a Megane RS, obojí s podvozkem CUP

Letošní ostravské Renault dny se opravdu vydařily. Oproti R.S. tour pořádané dealery bylo možné vozy vyzkoušet v extrémních situacích, dostat je i řidiče na samotné hranice a to vše hezky na uzavřeném okruhu a ne na veřejných komunikacích. Když se k tomu připočtou rady lektorů ať už ze stran dealerů, tak z Centra bezpečné jízdy Libros Ostrava, měla tato akce velmi velký přínos a rozhodně byla úžasným zážitkem.

Megane RS CUP 265k
WP_20140619_13_07_03
Aktuální modelová řada Renault
WP_20140619_16_50_58
Interier Clio RS
Pneumatiky dostávaly pořádně zabrat! Jejich výdrž se zkrátila na pouhý jeden den.
Pneumatiky dostávaly pořádně zabrat! Jejich výdrž se zkrátila na pouhý jeden den.
WP_20140619_14_33_24_Pro
Ač se to nezdá, celou akci doprovázelo velmi příjemné počasí. V popředí výrobní areál Tatry a v pozadí město Kopřivnice.

Touto cestou autor děkuje koncesionáři AUTOSET CENTRUM, Ostrava, dealerovi značek Renault a Dacia za možnost vyzkoušení vozů Renault Sport. www.autoset.cz

——————————————————————————————

Další aktuální informace ze světa Renault se dozvíte tradičně na www.fb.com/rnewsCZ

——————————————————————————————

-JIM-

4 thoughts on “R.S. DAY – Renault dny Ostrava napotřetí

  1. Výborná akce, měl jsem tu čest se zůčastnit. Mohli jsme si opravdu podrobně osahat (lépe řečeno potrápit) jak Clio RS tak Megane RS.Samozřejmě i Dacii Duster ve všech verzích v terénu, ale to pro mé zaměření nebylo až tak podstané.
    K samotné jízdě. Neřeším teď dílenské zpracování, ovládání el. oken, klimatizace ani čitelnost displejů. Clio RS je takové baby RS, Megane je znatelně dospělejší. Nehledím na poměr cena / výkon. Automatická převodovka Clia v man.režimu RS šlapala dobře, ve sportovním bez řazení pádly v některých momentech (slalom mezi kužely) hledala správný stupeň. Pádla umístěna pevně na sloupku mě nevadila, asi je to o jízdním stylu – nevídím důvod řadit v okamžiku, kdy mám volat otočený o 180°. Je důležité správně odřadit před zatáčkou a pak už jízdu regulovat plynem, navzdory turbodíře, která byla pro mne nepřehlédnutelná. Výhodou automatické převodovky je funkce Launch control, tedy efektní závodní rozjezd s prskáním do výfuku škrceného motoru, kdy to počítač odfachčí za vás. Ruku na srdce, kdy to mimo pobavení kamarádů chcete používat?. Jinak se autíčko skládalo do zatáček velmi ochotně a limitovaly ho především ojeté pneu a kdybych zanedlouho nepřesedl do Meganu, odpustil bych mu vyšší posez, bouchání cupového podvozku a vrzání interiéru (tomu se ale zas tak nedivím, vzhledem k tomu, jakou auta dostávala čočku.) Jízda v Meganu byla přece jenom jiné kafe. Na rychlostním okruhu polygonu jsem víc jak 4. stupeň nezařadil, většinou třetí, v pomalejších pasážích druhý rychlostní stupeň. Chod řadící páky jsem nijak nevnímal, takžo to bylo ok. Pedály dovolovaly řazení z meziplynem bez delšího cviku, jen spojka zabírala na můj vkus proklatě nízko. Dvoulitrové turbo má opravdu mohutný zátah až po omezovač a pneumatiky se samosvorem měly na dvojku a trojku na suchém a poměrně hrubém asfaltu co dělat. Kroutící moment se do řízení nijak zvlášť nepřenášel, prostě jsem cítil při plné akceleraci přední kola tak akorát. Ovšem co mě nadchlo, bylo chování při ostrém brzdění před zatáčkou a následné velmi kontrolované a čitelné projetí v lehkém smyku, který jste mohli přerušit nebo naopak rozvinou pomocí plynového pedálu. No prostě Megan poslouchal na slovo! Opravdu jsem nečekal tak obrovskou zábavnost předokolky. Když jsem byl po té vybídnut znovu k usednutí do Clia, tak se mi už při vší úctě k tomu ďáblikovi, moc nechtělo. Velké poděkování všem lidem od Renaultu, kteří se na této akci podíleli a dokázali mi zprostředkovat nevšední zážitek. Doufám , že se ještě uvidíme.

  2. …fajn se to dočíst, až vynecháš reklamní srágory, do kterých to balíš…bude se to číst líp. Kdyby sem psal každej dealer tímhle způsobem, nechodil by sem nikdo.

  3. @webpaja: Zdravím, dealer rozhodně nejsem a ani nejsem nijak zaměstnán u Renaultu a neberu od nich ani korunu. Jen mě baví auta a vše kolem nich, zvláště pak ty s diamantem ve znaku ;-).

  4. renaulťák: Souhlas s webpajou, PR tě dost unáší, ale neřekl bych, že je to nutně špatně – jen to dokazuje tvé nadšení. Ať si to pak přebere každý po svém, rozhodně to není důvod k hádkám nebo osočování, to fakt ne…

Napsat komentář