Trvalá deaktivace Star&Stop? Snadno!

Ekoterorismus v praxi

Start & Stop, nenáviděný fenomén doby. Výrobci se snaží plnit emisní normy jak jen to jde. Jen díky této snaze dnes máme ve vozidlech spoustu složité techniky ze které nemá majitel žádný užitek, reálně nešetří žádné palivo (někdy dokonce spotřebu i zvyšují). Všechny tyto legrácky otravují život lidem jen pro to, aby se plnily nesmyslné laboratorní testy. I to je důvodem proč musel měřící cyklus NEDC skončit. Byl zcela pomýlený a jeho nereálné požadavky nutily výrobce automobilů k takovým nesmyslům jako:

  • zmenšování nádrží vozidel
  • nesmyslně malé objemy motorů – ikdyž svým výkonem dostačující, dolování vysokých výkonů z malého objemu má na svědomí v praxi vysoké emise!!
  • vypínání válců
  • masivní recyklace výfukových spalin pomocí dvou EGR okruhů pro to, aby se potlačoval efektivní běh motoru (protože při něm vzniká nejvíce jedovatých NOxů)
  • LNT katalyzátory, které zadržují dusíky a vypalují se podobně jako FAPy – přívstřikem nafty (negativní dopad na spotřebu)
  • EKO pneumatiky
  • nesmyslně dlouhé převody ubíjející dynamiku jinak výkonných motorů a v konečném důsledku zvyšující spotřebu
  • u některých výrobců až nesmyslné počty „kvaltů“ automatických převodovek. Automaty nemají deset stupňů proto, aby jelo auto lépe, ale primárně kvůli emisním testům. Díky tolika převodům se snáze hledá emisně výhodné pásmo otáček pro měřící cyklus. Pro uživatele to znamená vesměs jen nevýhody – automat neustále řadí, pořád to lítá nahoru a dolů až máte pocit, že se auto zbláznilo
  • inteligentní dobíjení (rekuperace brzdné energie, přerušení dobíjení při akceleraci) likvidující životnost akumulátorů, drahé volnoběžky alternátorů
  • nutnost používat drahé AGM akumulátory
  • celkově výrazný nárůst senzoriky ve vozidle. Emisní platformy vyžadují ke svému řízení informace a ty získají jen díky snímačům ve vozidle
  • proklínaný Start & Stop – vypínání motoru při každém zastavení

 

Ne vše je nutně špatné

Každá jedna z těchto položek je v autě jen kvůli emisím, neudělají vaše auto lepším, naopak podstatně složitějším, servisně záludnějším. Bohužel taky dražším. Ať už v pořizovací ceně nového vozu nebo v případě údržby ojetiny. Z celého sumáře eko teroristických povinností bych vyjmul dvě technologie, které jako jedny z mála mají opravdu smysl:

  • FAP – filtr pevných částic. Každý Renault má tento systém implementován tak, že s tím zpravidla nebývají žádné potíže. Výfuky jsou čisté, auto nikdy nekouří (ani pod plným plynem nebo při regeneraci). I při dosažení 300 000km tyto filtry bývají ve vynikající kondici.
  • Ad-Blue – jistě, tento systém rovněž představuje potenciální problémy do budoucna. Je velmi složitý, obsahuje vyhřívání, aby močovina nezamrzla, spoustu dalších komponentu. Nicméně, díky vstřikování močoviny může motor běžet v režimu vysoké efektivity, nemusí se tolik trápit s recyklací spalin přes EGR okruhy. Teorie tedy působí nesmírně lákavě – motor pojede za nejlepší možnou spotřebu a všechny „mňamky“ bude pouštět do výfuku kde se s nimi popere vstřikování močoviny. Takže holt jednou za čas dolijete smradlavou vodu, na kterou si auto svou nízkou spotřebou vydělá.

 

Čemu Start & Stop vadí? 

Některé z těchto eko teroristických vymožeností ve voze ani nezaznamenáte, jiné vás budou otravovat prakticky neustále. Do druhé skupiny patří jednoznačně Start & Stop systém. Aby bylo jasno, nepatřím mezi ty co jej kategoricky odmítají. Když je vše nastaveno a vyladěno dobře, nevadí mi. Bohužel to bývá málokdy. Když nechci, aby mi motor „usnul“ stačí stát na spojce se zařazenou rychlostí – to se však hodí jen když se hodlám každou chvíli připojit do proudu vozidel z vedlejší křižovatky. Stát na spojce vždy když padne červená, je prostě nesmysly. Proč mi start stop vadí:

  • v letních měsících díky vypnutému motoru nefunguje klima, což je k vzteku když venku zuří třicítky
  • U Dacie Duster 2 1.2TCe mě S&S vyrazil dech tím, že se aktivoval na semaforech po ujetí cca 1km od prvního ranního startu. Venku mrazivý leden, mínus sedm! 1.2TCe proslula tím, jak pomalu se zahřívá, u Dusteru je to ještě horší protože nemá před chladičem uzavíratelné žaluzie, takže klepete kosu, topení nefunguje, motor promrzlý a jednoduše se vypne místo, aby pracoval! To byla asi poslední tečka kdy jsem začal pátrat po způsobu jak cely systém nenásilně deaktivovat.
  • U Renaultů je implementace S&S lepší, motor se začne vypínat až když se zahřeje voda a je splněno dalších snad dvacet podmínek. Problém je v kalibraci. S&S se aktivuje když má motor zahřátou vodu. To však vůbec neznamená, že je zahřátý na provozní teplotu i po stránce svých dílů, jejich materiálů a periférií. Aktivace S&S mu tedy brání v dosažení opravdové provozní teploty. Kdo jezdí výhradně po městě, tomu se motor třeba nikdy za svůj život opravdu nezahřeje! A jízda se studeným motorem znamená vždy vyšší spotřebu (zejména u benzínu). A vyšší spotřeba = vyšší CO2! Tak jakápak ekologie vážení??? Ekologická funkce má přímý podíl na vyšší spotřebě motorů, neskutečný paradox! A ke všemu tyto vysoké emise vypouští tam kde to má nejhorší dopad – ve městě, každé ráno cestou do práce dýcháte tyto zdraví škodlivé ohavnosti. Jen proto, že se dosud vše točilo kolem nesmyslného a na laboratorním měření postaveného měřícího cyklu NEDC.
  • Start Stop v principu ničemu nevadí u motoru, který je opravdu zahřátý na provozní teplotu (po cca 10-20km normální jízdy), většinou se však zhasínají nedostatečně zahřáté motory – to přímo vede k jejich nižší životnosti (studený motor běží na obohacenou směs, benzín kontaminuje olej a dílo zkázy je na světě).
  • v každém případě tento systém vede k mnohem většímu namáhání baterie vozu. Tu opotřebovává výrazně víc její životnost je tedy kratší. A bohužel jde vždy o dražší typ AGM.

RNews.cz neručí za žádné škody způsobené zásahem do vozidla, neneseme žádnou zodpovědnost za aplikaci níže uvedeného postupu. Vše provádíte jen na vlastní zodpovědnost. 


 

Jak s tímto nesmyslem zatočit? 

Jde to kuriózně snadno! S&S systém je velmi komplexní platforma, posuzující data z asi dvaceti různých snímačů ve voze, aby mohlo dojít k aktivaci musí všechny splnit stanovená kritéria. Zjistil jsem, že jedním z těchto kritérií je i snímač otevření kapoty. Jde o povinnou součást platformy S&S což je logické, nemůže se stát, že by váš mechanik chtěl provádět zásah na motoru v domnění, že je motor vypnutý a s rukou mezi kladkami rozvodů periférií by se motor najednou samovolně spustil. Mohlo by to vést klidně k amputaci končetiny.

Princip trvalé deaktivace systému S&S tedy spočívá v ošálení snímače kapoty. Když si jednotka bude myslet, že je kapota stále otevřená, S&S nikdy neaktivuje! Je to maximálně šetrné řešení, které jde vždy uvést zpět do původního stavu. Neztrácíte tedy záruku a motoru tímto zásahem nijak neuškodíte. Na přístrojové desce nebude svítit žádná chyba, žádný servisní klíč. U Renaultu se pouze napíše po startu hláška, že S&S není k dispozici, ta po chvilce zmizí a to je vše. U Dacií se dokonce nezobrazí ani tato hláška! Následně se vůz chová zcela standardně, pouze když zastavíte, zobrazí se na přístrojové desce přeškrtnuté A v kroužku. Tedy stejná ikonka, když máte vše v původním stavu, ale S&S se nemůže aktivovat protože máte třeba studený motor.

 

Jak na to? 

U starších modelů – Megane 3, Laguna 3 postačí pouze odpojit konektor od snímače otevření kapoty. Zajistěte odpojený konektor stahovací páskou k něčemu v okolí, aby se nestalo, že volně visící konektor nabere roztočený ventilátor. Vedlo by to k destrukci kabeláže i ventilátoru. Visící konektor je potřeba následně zaizolovat elektrikářskou páskou, aby do něj nepronikala vlhkost.

U nových modelů Dacie i Renaultu je potřeba konektor rozpojit a jeho dva piny propojit kouskem drátku – stačí vystřihnout z kancelářské sponky 1,5cm dlouhý kus a ten následně ohnout do tvaru U a vložit jej do konektoru. Tím dojde k jeho propojení a vůz se bude domnívat, že má stále otevřenou kapotu S&S tedy nespustí.

Kouzlo této úpravy spočívá v tom, že se tady nesnažíme S&S platformu nějak zprznit a vyřadit z činnosti (to by ke ztrátě záruky patrně vedlo), my necháme vše aktivní a funkční. Použijeme však jeho vlastní zbraň díky které řídící jednotka S&S nedeaktivuje, ona jej pouze neaktivuje a v tom je zásadní rozdíl.


Upozornění: 

Nejsem si jistý, zda-li snímač otevření kapoty nějak promlouvá do měření emisí. Vůz mají připojený na diagnostiku a bohužel nevím jestli jim nebude vadit, že jim to tam hlásí otevřenou kapotu ačkoliv je zavřená. Před STK bych tedy drátek z konektoru vytáhl, vše zapojil a po měření zase vrátil do „normálu“.

28 thoughts on “Trvalá deaktivace Star&Stop? Snadno!

      1. Megane 4 Grandtour 1.6dCi, 11/2016.
        Dakujem.
        Pochopitelne sa stratila funkcia opatovneho nastartovania ked to „zdochne“ Kedze je „otvorena kapota“ a niekto tam moze mat ruky.

        1. No to tam klidně ruky mít může, protože motor sám nikdy nenaskočí – když sám nikdy nezdechne 🙂 . Chová se to pak 100% jako auto, které S&S nemá.

          1. Ahoj, nebude svítit kontrolka, že je otevřená kapota jako o škodovek?

        2. Super, takže když mi to „zdechne“ v koloně při rozjíždění tak jsem v )( a mraky nasr… lidí za mnou, protože musím vylézt, otevřít kapotu, odstranit spojku a pak teprve nastartovat.. Když mi SaS vypne a nechci a nebo zapomenu po začátku jízdy tak to vypnu tlačítkem.

          1. Aha aha 🤣 vy nemáte, že byste nastartoval tlačítkem /klíčem? 🤣🤣🤣

          2. Když motor zdechne v koloně, tak se normálně nastartuje tlačítkem na startování motoru, proč byste lezl pod kapotu? Zjevně jste to vůbec nepochopil. Navíc ten motor by vám v koloně zdechnul jen díky vaši nešikovnosti se spojkou. S&S jej nezdechne.

    1. Chcem sa spýtať, či to platí aj na Koleos II r.v.2017 a tie piny treba prepojiť obidva ktoré rozpojim pri motore či len jeden a ktorý.Ďakujem za odpoveď

  1. Dobry den. Vedeli by ste napisat tip ako to zrealizovat u renault grand scenic 2017 ? Je tam velmi vela oplastovania a nie som si isty kde ten konektor hladat. Dakujem velmi pekne vopred

  2. Jen je otázkou jak se k tomu postaví případný autolarm… Tuším že ty canbus ovy svůj vlastní kontakt nemaj…

    1. To je relevantní dotaz. Na to neumím odpovědět. Alarm nemám a považuji jej za naprostou zbytečnost. Nemám s tím tedy žádné zkušenosti.

    1. Tím dojde kromě deaktivace Start Stopu i k deaktivaci inteligentního dobíjení – tzv. ESM. Vůz při plné akceleraci nedobíjí baterii – výkon nechává pouze pro potřeby akcelerace vozidla, při brzdění naopak dobíjí maximálním možným výkonem – rekuperuje brzdnou energii. Je škoda se o tuto přínosnou technologii připravit.

      1. A to je právě ten největší průšvih startstopu-inteligentni dobíjení. Může se klidně stát, že se baterie prakticky nedobije ani u dlouhých cest. Mě u nového auta baterie odešla po 2.5 letech, a to jsem startstop vždy vypínal tlačítkem. Teď už mám vypojený konektor u baterie…

        1. Ano taková situace nastat může. Je potřeba mít ve voze kvalitní baterii – naše L3 s ESM funguje už pátým rokem na stále původní baterii.

  3. Nemůže mít spínač otevřené kapoty vliv na inteligentní dobíjení?Díky za odpověď.

  4. Zdravim,
    Mam Dustera II 1.3 TCe a po odpojeni konektoru se start stop pri zastaveni tez neaktivuje a pritom jsem to v konektoru dratkem nepropojil. Proc je ten dratek dulezite vlozit do konektoru i kdyz ho staci na deaktivaci start stop pouze odpojit?
    Dekuji za informaci

  5. Zdravím, Clio IV 0,9Tce r.v. 2019 – půjde takto jednoduše odpojit s tou klemou v konektoru?

  6. Zdravím,
    já to zkoušel na Kadjara 2019 a kromě toho, že to start stop odpojilo, tak to ještě vyplo airbag a svítila tam porucha na palubce. Tak nevím jestli to jde, nebo jsem to špatně propojil.

  7. Mě to tím kabelem na M3 2012 nešlo, ale šlo mi to vypnou přes diagnostiku v mobilu pyclip a pohoda. Napise mi to že mám zkontrolovat start stop a za 2 sekundy zmizí. Inteligentní dobíjení funguje normálně kontroloval jsem v diagnostice.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *