V jakém stavu je bixenonový reflektor Laguny 3 po 300 000km?

U mé staré Laguny 3 ph1 2008 Initiale Paris 2.0dCi 127kW co má dnes najeto 340 000km a od novosti slouží bez JEDINÉ závady dnes už dalšímu majiteli jsem se rozhodl před časem vyměnit přední světla za nová, protože jezdím často v noci a potrpím si na pořádný výkon světlometů. Ikdyž jsem měl instalovanou vysoce výkonnou výbojku Osram Nightbreaker Unlimited, bylo znát, že po bezmála deseti letech a 300 000km už není svit takový jaký býval. Vyloženě tragédie to nebyla, ale přestalo mi to stačit. Objednal jsem si tedy nová originální světla a rozdíl byl opravdu citelně znát.

Pochopitelně jsem mohl původní světla prodat, na trhu použitých dílů je o tento atribut velký zájem a ceny jednoho použitého bixenonového kousku jsou kolem 3 000Kč (obvykle bez výzbroje). Zvědavost však byla silnější 😊. Na internetu kolují mnohé pověry a fámy o tom, jak jsou u dnešních světel čočky plastové, a proto časem mléční, případně o tom, že i samotné paraboly jsou plastové a bixenon je časem propálí (to bývá u některých výrobců pravda).  Zajímalo mě jak se stáří a pořádná porce najetých kilometrů projeví na světlometu Laguny 3. Světlo jsem tedy rozebral a vy se dnes můžete na výsledek podívat se mnou.

Rozborka světla

Výrobcem světla je firma Valeo a svým zpracováním se rozhodne nejedná o žádný lacinný šmejd. Průhledné plexi je do černého plastového rámu vlepeno opravdu důkladné, a nejen z jedné strany. Celé plexi se vkládá do cca půl centimetrů hlubokého U profilu, který obsahuje lepidlo. Hrana plexi se tedy zalepí ze spodní strany, zadní i horní. Rady, že světlo rozlepím horkovzduškou se ukázaly být jako mylné. Je pravda, že jsem to dělal poprvé a možná bych byl příště šikovnější, nicméně ikdyž jsem trpělivě nahříval lepený okraj na nižší ze dvou teplot horkovzdušné pistole, s lepidlem to ani nehlo. Bylo stále stejně tuhé, ale pod působením tepla se začal kroutit a měknout zadní černý plast.

Tedy, tento postup nemůžu nikomu doporučit, povede k destrukci světlometu. Řešením by údajně mohla být trouba, nicméně světlo Laguny 3 je tak rozměrné, že se do běžné trouby nevejde. Osobně jsem tedy nadále neexperimentoval a rozhodl se světlo v zájmu „vědy“ zničit. Vylámal jsem horní část okraje a následně dlátem za současného působení tepla z horkovzdušné pistole postupně páčil/odlepoval plexi od své základny.

Co je uvnitř?

Zajímalo mě co se uvnitř bixenonového reflektoru nachází, jak vypadá mechanismus natáčení do zatáček, kde všude naleznu stopy opotřebení – dálková světla se přepínala víc než často, stejně tak bylo v dennodenní permanenci natáčení do zatáček. No a pochopitelně, co nejexponovanější části – čočka a parabola?

Předně musím podotknout, že na mě udělala velký dojem kvalita montáže útrob světla. Jde opravdu o velmi kvalitní produkt. Velmi mě překvapilo, že celý mechanismus ovládaní stínítka dálkového světla – ozubené převody nenesou jedinou známku opotřebení. Motorek má kovové ozubené kolečko, ovládající plastové ozubené kolo, které otáčí stínítkem. Čekal bych, že po 300 000km bude aspoň plastové ozubené kolo vydřené, ale nebylo tomu tak. Je zcela netknuté. Stejně tak celá mechanika natáčení do zatáček nenese sebemenší vůle ve svém uložení. Vše vypadá jako kdybych rozebral nové světlo.

Čočka samotná je z pořádného skla. Je velmi bytelná, a přestože se zdála být lehce zmatnělá, šlo pouze o drobný nános prachu. Nebyl problém jej očistit pouhým ubrouskem a rázem zářila v plném lesku jako u nového reflektoru.

Parabola však stopy opotřebení nesla na první pohled. Tady se ranec kilometrů nutně projevit musel. Potěšilo, že je z bytelné litiny, žádný laciný plast, jak mnozí na diskuzních fórech prognostikují. Odrazová plocha na straně, kde se na výbojce nachází izolovaný vodič byla takřka netknutá, jako nová. Na opačné straně však nesla jasné známky zmatnění/zmléčnění. Instinktivně saháte po ubrousku, že se pokusíte setřít prach případně trochu plochu vyleštit, ale to je zásadní chyba! Stačí jednou setřít a z poškozené odrazové plochy se okamžitě uvolní narušený povrch a vyleštíte do paraboly akorát tak hnědý flek, který už neodrazí z výbojky ani jediný paprsek. Pro parabolu tedy platí – NIKDY NEČISTIT!

Dá se světlo opravit?

Tím, že je parabola z kovu by neměl být žádný problém nechat ji znovu pochromovat. Specializované dílny tohle dělají zpravidla za směšných cca 500Kč. Tím světlu navrátíte svit, jaký mělo, když bylo zcela nové. Čočka jde navíc snadno očistit, sklo opravdu nestárne, takže není problém…

…no, nejásejme. První úskalí je jak světlo „rozlepit“. Mi se to nepovedlo, buď to u Laguny 3 spolehlivě nejde, nebo se na to musí jít chytře přes troubu nebo něco co se troubě svou funkcí podobá. Když překonáme tento krok, bude problém se samotným bixenonovým modulem. Ten totiž Valeo vymyslelo jako nerozebíratelný. Plastový držák je totiž na parabolu nanýtovaný vlastními zatavenými nožičkami. Tyto nýtky se tedy musí zničit, aby se nám parabola uvolnila a mohli jsme ji nechat repasovat. Zpětná montáž nebude tak snadná. Nýtování znovu nepřipadá v úvahu tedy bude potřeba zapojit kutilství a vymyslet, jak čočku znovu s parabolou spojit tak pevně, aby neupadla při sebevětších tvrdých nárazech, které vozovky českým řidičům dopřávájí. A nejde jen o mechanickou pevnost improvizovaného řešení bude potřeba zvolit takový způsob, který odolá vysokým teplotám, které bixenonová výbojka produkuje do svého okolí. A pochopitelně tento spoj je umístěný přesně na ráně v místech, která jsou tomuto žáru přímo vystavená.

No, tento článek není o tom, jak světlo repasovat, ale co se nachází uvnitř a v jakém stavu po takové porci kilometrů je.

Pohled na fotografie navíc sděluje tato jednoznačná fakta:

– nesvítí vám bixenony u L3 tak jak by měly? Broušení předních krytů svit opravdu zásadně nezlepšíte (bude to mít minimální pozitivní dopad)

– zdá se Vám čočka zašlá? Dá se očistit, pracuji na návodu, jak čočku očistit bez rozborky světlometu. Zatím se zdá být efektivní řešení vyfoukat ji stlačeným vzduchem

– hlavní příčina mizerného svitu spočívá v narušené odrazové vrstvě paraboly. Ikdyž je matná/mléčná, přeci jen něco málo světla stále odráží. Když se čočku pokusíte vyčistit, zničíte ji definitivně a nebude odrážet vůbec nic. Jediný způsob je nechat ji znovu pochromovat, ale nikdy za žádnou cenu parabolu nečistěte!

– mechaniky natáčení světel do zatáček se opravdu nemusíte bát. Je tak robustní, že neselže nikdy. Bývá to častá starost kupujícího ojetiny Laguny 3. Zcela zbytečně, tato funkce je dimenzovaná stejně bravurně jako celé auto.

– bixenony se v takovém stavu dožily primárně díky tomu, že Laguny 3 používá denní svícení žárovkou. Kdo tuto funkci přesto vypíná a vypaluje bixenony i ve dne (protože je pozér a myslí si, že to vypadá lépe), ten bude mít světla v takovém stavu klidně po 150 000km.

3 thoughts on “V jakém stavu je bixenonový reflektor Laguny 3 po 300 000km?

  1. Koupil jsem nedávno Lagunu GT s bixenony a byl jsem negativně překvapen, jak v noci svítí. Dá se s tím tedy něco dělat nebo jen koupit nová světla? Na kolik takové světlo přijde? V internetových autodílech cca 9000,- Kč kus bez výzbroje. Je to reálná cena? Nebo se dá někde i levněji?

    1. Jakékoliv opravy stávajících vysvícených světel jsou zbytečně vyhozené peníze. Pomůže pouze výměna za nové. 2x 9 000Kč je jediná cesta k tomu, aby světla svítily jak mají. Hlavně kupte jedině Valeo. Jakékoliv levné náhrady jsou vyhozené peníze. Výzbroj světla se pak dá jednoduše přehodit. I obyčejné výbojky pak budou najednou svítit jako divé.

Napsat komentář