Exkluzivně: 6 věcí, které jste nevěděli o novém Scénicu!

Stylová dvojice rodinných MPV se pomalu, ale jistě připravuje na svůj debut a první vozy se již chystají do Česka, aby se koncem měsíce představily pozvaným novinářům. Scénic i jeho sedmimístná varianta přináší zcela nové pojetí a celkově nový myšlenkový směr. Klasické tvary rodinné „dodávky“ střídají dynamické a smyslné linky crossoveru s velmi výraznými koly. Ačkoliv byly oba vozy představeny v březnu na ženevském autosalonu, přesto Renault velice tajil veškeré podrobnosti a detaily. To se dařilo do doby, než jsme se o vozy začali zajímat. Připomínáme, že jsme byli vůbec první na světě, kteří zveřejnili fotografie celého vozu. Dnes pro vás, milí čtenáři, máme další várku exkluzivních informací, které se jinde nedočtete.

Prodloužená verze "Grand" je o 23 centimetrů delší a navíc vůz doplňují střešní lišty z anodizovaného hliníku. Zadní lampy odkazují na vlajkovou loď, model Espace.
Prodloužená verze „Grand“ je o 23 centimetrů delší a navíc vůz doplňují střešní lišty z anodizovaného hliníku. Zadní lampy odkazují na vlajkovou loď, model Espace.

1. Prostor, kam jen se podíváte! 

Nový Scénic se tváří velmi kompaktně, leckdo by řekl, že se zdá být malým vozem, ale spíše než to jde o královskou disciplínu designu Laurence van den Ackera a jeho týmu, který dokázal zamaskovat velké rozměry. Pokud dáme do srovnání s předchozí generací (Scénic 3) vyjde nám, že novinka má o 3,2 cm delší rozvor a celková délka převyšuje předchůdce o 4 centimetry. To, že byl prostor přidán i uvnitř potvrzují kratší převisy karoserie. Šířkou si francouzská novinka zajistí jisté první místo napříč konkurenty. Hodnotu 1,86 metrů zatím nikdo nepřekonal. Stejně tak to je se šířkou v interiéru: 1,52 metrů je výborná hodnota. Důležitou vlastností Scénicu byly vždy odkládací prostory. Těch najdete v nové generaci rovnou jedenáct o celkově kapacitě 63 litrů! Jmenujme například přední kapsy dveří, kam se vejdou bezmála 3 litry, v podlaze se v přední části našly prostory, každý o velikosti 1,6 litrů. Posuvná středová konzola s elektronickým zámkem nabídne kapacitu 13-ti litrů. Před spolujezdcem se nachází „šuplík“ Easy life s dotykovým snímačem na otevření (a automatickým uzamknutím při zamknutí vozu) a kapacitou 11,5 litrů. Tento prostor je také chlazen a osvětlen. Největší úložný prostor pro zadní pasažéry nabídne 1,8 litrů a jedná se o kapsy v zadních dveřích. Krom toho se vzadu nachází ještě schránky v podlaze či stolky na zádech přední sedačky. V porovnání s konkurencí se Scénic pohybuje téměř na dvojnásobku kapacity úložných prostorů! Tohle Renault prostě umí!

Až 11 úložných prostorů o kapacitě 63 litrů! To je velký trumf!
Až jedenáct úložných prostorů o kapacitě 63 litrů! To je velký trumf!

2. Scénic přichází s novými revolučními bezpečnostními prvky!

Pět hvězd a výborné skóre v nárazových testech EURO NCAP je pro Renault standardem a my jsme rádi, že bezpečnost vidí výrobce jako jednu z nejvyšších priorit při vývoji svých vozů. Ovšem tato novinka posouvá bezpečnost značky ještě o úroveň výš. Jako první Renault obsahuje nové technologie a jedná se tak o nejvyspělejší vůz značky! Buďme ale konkrétnější, zmiňme například prvky výbavy, které ještě nedávno byly určeny pro výbavy vyšších tříd nebo pro prémiové výrobce. To sice už z ostatních Renaultů známe, ovšem ne v této kategorii – barevný head up displej – z konkurence jej nabízí pouze Peugeot (navíc pouze monochromatický), Volkswagen jej nenabízí dokonce vůbec.  Dále bychom mohli pokračovat u přístrojového 7″ TFT štítu s vysokým rozlišením, který vypadá velice moderně a atraktivně! Jak je u značky s diamantem ve znaku v poslední době pomalu tradicí, nesmí chybět ani multimediální systém R-Link 2, který má uhlopříčku 8,7″, o tom si konkurence může také nechat zdát (stejně jako o orientaci na výšku což je nejlepší pro navigaci). Nechybí ani systém MultiSense, pomocí kterého si může řidič navolit způsob chování vozu.

To vše však již známe, přejdeme tedy k úplným novinkám. Systém radaru a kamery s rozšířenou funkčností, neustále analyzuje situaci před vozem a informuje řidiče na head up displeji nebo přístrojovém displeji. Renault tento inovovaný systém pojmenoval Advanced Visio System. Novinkou je rozšíření AEBS (active emergency breaking systém – systém nouzového brzdění), který zvládne detekovat chodce a v rozmezí rychlosti 7 – 60km/h zastavit vůz. Systém analyzuje situaci před vozem a v případě krize napřed řidiče akusticky upozorní na možné riziko kolize a v případě, že jej řidič ignoruje, tak dokáže vůz zbrzdit až zastavit v případě, že by byla kolize nevyhnutelná. Další novinkou, kterou Scénic nabídne na ochranu řidiče a posádky je kontrola únavy řidiče. Za tímto bezpečnostním prvkem však nehledejte „tlačítko bdělosti“ a otravné pípání, jak jej mohou znát strojvůdci z lokomotiv. Celá technologie funguje tak, že se analyzuje pohyb volantu vůči směru jízdy a systém upozorňuje na nestandardní chování vozu, pokud zjistí nepředpokládané pohyby. „Bdělost“ je aktivní nad 60km/h. Varování před opuštěním jízdního pruhu zde bylo rozšířeno z původní nepříjemné akustické výstrahy na integraci vibrací do volantu.

ADVANCED VISIO SYSTEM pomáhá chránit celou posádku vozu.
ADVANCED VISIO SYSTEM pomáhá chránit celou posádku vozu.

 3. Poprvé na zelené vlně díky hybridu!

Ano, vůbec poprvé pro značku se zde setkáváme s jiným než konvenčním pohonem a to díky využití hybridního pohonu. Mimochodem, Renault je vůbec první na světě, který jde cestou elektrifikace naftoveho motoru. Elektromotor není vedle spalovacího, ale je jeho součástí a nahrazuje alternátor. Značka šla trochu proti proudu a systém je založen na kombinaci naftového agregátu (dCi 110) a elektrického generátoru s elektromotorem. Vše je navíc doplněno o 48V baterii. Hybrid assist, jak jej Renault označuje má vykrývat pásmo, kdy si motor žádá nejvíce paliva, to je například při rozjezdech, akceleraci a dodává vozu navíc výkon a točivý moment. Při brzdění je systém schopen rekuperovat a ukládat energii. Vše funguje bez toho, aby řidič cokoliv měnil či aktivoval. Je však upozorněn příslušnou indikací na palubním štítu. Podle údajů z materiálu, který má RN k dispozici by se zde mělo jednat o úsporu paliva cca 6 – 9%. Původně bylo v médiích zamítavé stanovisko zástupců české značky k dostupnosti na našem trhu. Dle informací RN je však v současné době tato technologická inovace  zvažována. Dostupná by měla být v polovině roku 2017.

Elektrifikovaný dieselový motor využívá při brzdění rekuperaci a naopak pomáhá při akceleraci či prudkém využití plynového pedálu.
dsc_3283
Celé ústrojí dostává svému názvu Hybrid Assist – elektromotor pouze asistuje spalovacímu. V čem tkví genialita této konstrukce? Renault vyměnil alternátor za … alternátor s funkcí elektromotoru. Při brzdění se chová jako alternátor a při akceleraci začne sám pomáhat spalovacímu motoru přes řemen.

4. dCi 110 se sedmikvaltem

Vůbec poprvé se zde dostáváme k technickým specifikacím. Proběhla zde sice nepostřehnutelná, ale o to důležitější změna! Velice populární a spolehlivý agregát dCi 110 (objemově 1,5 litrů, který si chválí také řidiči Mercedesů řady A, B, CLA, Citan) bude nově spojen se sedmistupňovou převodovkou EDC! Podle informací RN by se mělo jednat o převodovku GETRAG 7DCT300. Použití této skříně sedne dCi 110 s 260Nm mnohem lépe už díky většímu rozptylu převodových poměru, z čehož bude profitovat jednoznačně spotřeba. Dá se očekávat i mnohem vyšší spolehlivost než v případě EDC6, která byla použita s dCi 110 dosud výhradně a točivý moment musel být kvůli ni snížený na 250NM – převodovka víc nezvládla. Nová skříň zvládne maximální točivý moment 320Nm a má na rozdíl od EDC6 mokré spojky. Řazení tedy bude hladší – spojky budou schopny déle prokluzovat a „vyhlazovat“ rázy řazení. Převodovku Getrag 7DCT300 už známe, protože ji Renault používá u benzínových 1.6TCe u Talismanu a Espace. Jedná se tedy o skříň vyšší třídy a naše zkušenosti s ní potvrzují veskrze jakostní chování.

Níže nabízíme výčet motorizací pro český trh:
Benzín:
Energy TCe 115 / MAN6
Energy TCe 130 / MAN6

Nafta:
Energy dCi 110 / MAN6 – EDC7
Energy dCi 110 Hybrid Asist / MAN 6
Energy dCi 130 / MAN 6
Energy dCi 160 / EDC6

Výčet motorizací vycházející z oficiálních materiálů však zatím neobsahuje konkrétní výkonové parametry. Překvapuje nás absence EDC u benzínových jednotek – věříme, že se to však brzy změní.

5. 20-ti palcová kola jako standard u vozu s „cenou od“? ANO!

Jako absurdní a nepředstavitelná se možná zdá skutečnost, že nový Scénic nabídne v základu kola o rozměru 195/55 R20! Velikost disků má podtrhovat a zdůrazňovat  design vozu. Disky jsou hlavním designovým prvkem, který zajistí vyvážený celkový vzhled vozu. Co ale praktičnost? Renault si zakládá na tom, že vůz jako celek (podvozek, nápravy, tlumiče, disky samotné) má shodné jízdní vlastnosti jako Scénic 3 se 17″ koly. Na tento rozměr se také odkazuje, co se ceny týká. Tedy pokud si budete pneumatiky kupovat u koncesionáře. Ačkoliv se jedná o gigantický rozměr a i mimo segment MPV vcelku nevídaný, tak nejde o nízkoprofilovou gumu. Výška bočnice je totiž 107 mm, a to je srovnatelná hodnota jako se zmíněnými sedmnácti palcovými koly. Netřeba se tedy bát, že by vůz byl příliš tvrdý a nepoužitelný. Je přece určen pro rodiny a tam je pohodlí na prvním místě. To také dokazují první testy ze zahraničí. Výhodou velkých rozměrů s užší šířkou je nižší spotřeba a hlavně, každý kdo má velký rozměr kol potvrdí skutečnost, a to takovou, že se kola méně sjíždějí a vydrží tedy více. Je tedy třeba vyvážit vyšší pořizovací cenu nižšími provozními výdaji. Navíc, Renault zde opět přináší inovaci, která nemá obdoby. O co se jedná? Tou horkou novinkou je inovativní systém vložek disků kol! Tento originální příplatkový prvek opět posune možnost personalizace mnohem dál.

6. Jedenáct barevných variant

Posledním a neméně důležitým bodem jsou použité odstíny barev. Těch je rovných jedenáct a aby toho nebylo málo, tak všech jedenáct můžete mít rovnou i v dvoubarevné volbě. Zde se opět nabízí příměr s konkurencí, nic takového totiž nikdo nenabízí. Pro každý vůz připravil Renault vždy specifickou barvu, která se stala ikonou. Jinak tomu není ani nyní a tak se kratší verze, Scénic může pochlubit žlutou Miel a pro Grand Scénic je zase určený odstín hnědá Vision (druhá zleva). Dvoubarevná varianta je vždy ve znamení s černou nebo s šedou doplňující barvou. 

Nový Scénic / Grand Scénic přináší nebývalý styl s naprosto revolučním pojetím. Nabízí technologie, které byly donedávna vyhrazeny pro segmenty vyšších tříd. My se rozhodně těšíme na další setkání s tímto působivým vozem a vězte, že zde o něm rozhodně nepíšeme naposled. Jak se vám nastupující generace líbí? Napište nám do diskuze nebo na náš facebook!

One thought on “Exkluzivně: 6 věcí, které jste nevěděli o novém Scénicu!

  1. no tak sa chod pozriet nan do nitry na autosalon….tmavomodry grandscenic….pekny, ale strasna opacha (velky, skoro ako espace)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *