Prodeje modelů v Evropě. Kdo je vítěz a kdo poražený?

Pravidelným čtenářům Renault News určitě neuniklo, že sem tam zabrousíme do statistik prodejů a přinášíme prodejní čísla jednotlivých modelů. Ty pochází z celoevropského trhu, české údaje si Svaz dovozců automobilů střeží a nabízí je pouze za poplatek.  V dnešním článku se tedy podíváme trochu podrobněji na celkovou modelovou paletu a shrneme si, který model se prodává dobře a který hůř. Překvapením možná budou čísla u modelů, které již pomalu končí výrobní proces. Více se však dočtete níže v našem článku.

DSC_2164

Nová strategie v nelehké době

Renault se v posledních letech změnil. Nabídl novou strategii, nový designový jazyk, který aktuálně prochází s modely Mégane a Talisman postupným vývojem.  V roce 2012 přišel na trh první model, který vzešel z díly Laurence van den Ackera – Clio. To přišlo v poměrně nelehké době. Všudy promítaná ekonomická krize způsobila rapidní propady prodejů v celé Evropě. Do té doby se v letech 1990 – 2011 pohybovaly celkové prodeje v průměru na hodnotě 1 366 519 kusů. V roce 2012 se však prodalo 818 598 kusů (cca – 250 tisíc vozů v porovnání s rokem 2011). Na starém kontinentě Renault zabírá tržní podíl 6,74% za rok 2014.

TWINGO III 2014

Tento zástupce segmentu minivozů má nejlepší léta za sebou. Není to v žádném případě jeho vinou, naopak nové Twingo ukázalo, že umí v tomto „omezeném“ segmentu přijít s něčím novým. Zvyklosti zákazníků se mění a s ním o zájem o tento segment. Ještě v roce 2011 se prodalo přes 130 tisíc modelů Twingo v předchozí generaci. O dva roky později (2013)  se prodalo už jen přes 78 tisíc! Aktuální generace posunula prodané kusy zase zpět mírně nahoru.

2014 2015
LEDEN 6 351 7 397
ÚNOR 4 350 10 121
BŘEZEN 8 482 10 124
DUBEN 5 789 8 441
KVĚTEN 5 726 6 362
ČERVEN 7 533 10 764
ČERVENEC 4 162 5 338
SRPEN 5 339 5 173
ZÁŘÍ 11 227 8 494
ŘÍJEN 7 993
LISTOPAD 7 413
PROSINEC 7 209
81 574 ks

CLIO IV 2012 (fáze 2: 2016)

Zatímco všechny modely vykazují kolísavé prodejní čísla, Clio je stálice. Jeden ze stěžejních modelů si daří držet svou pozici mezi nejprodávanějšími vozy napříč segmenty. Renault je na tento model náležitě pyšný a jeho stabilní pozici a spokojenost potvrzuje fakt, že fáze 2, která se nezadržitelně blíží bude pouze drobnou úpravou do aktuálního designového jazyka. Zde tedy neplatí, že pouze hranatý a strohý design nezestárne a vydrží na věky. Sázka na líbivé a dynamické tvary se zde očividně vyplatila. Clio aktuálně obsahuje několik verzí výbav. Od luxusní Initiale Paris, která zahrnuje například bixenonové světlomety s LED denním svícením, přes otřejší GT po sportovní R.S. a R.S. Trophy 220k.

2014 2015
LEDEN 21 378 22 111
ÚNOR 20 955 21 484
BŘEZEN 32 387 36 410
DUBEN 26 037 30 061
KVĚTEN 26 792 24 290
ČERVEN 34 496 30 489
ČERVENEC 23 357 22 540
SRPEN 14 539 17 985
ZÁŘÍ 26 757 24 273
ŘÍJEN 26 172
LISTOPAD 21 159
PROSINEC 25 594
299 623 ks

CAPTUR 2013

Ačkoliv Renault takovéto srovnání nemá rád, tak Captur nahrazuje v modelové nabídce předchozí Modus, který měl nabídnout výhody MPV a malého vozu. Jak byl Modus málo úpěšný, tak Captur si to vše vybral i s úroky. První vstup Renaultu do neobjeveného segmentu crossoveru vyšel na jedničku. I dnes po třech letech je z Renaultu slyšet nadšení nad prodejními čísly. A hlavně, je to první model, který začal zákazníky učit připlácet za lepší výbavy. Většina dnes prodaných vozů má lepší výbavu a příplatkové stylingové prvky.

2014 2015
LEDEN 11 881 14 729
ÚNOR 11 198 13 794
BŘEZEN 17 870 23 340
DUBEN 13 427 16 103
KVĚTEN 11 686 15 151
ČERVEN 20 797 23 848
ČERVENEC 13 318 14 134
SRPEN 7 472 8 881
ZÁŘÍ 13 941 17 852
ŘÍJEN 13 899
LISTOPAD 13 985
PROSINEC 15 327
164 801 ks

MÉGANE III 2008 (Fáze 2: 2012, fáze 3: 2014)

Důležitý model, zástupce nižší střední třídy aktuálně prochází generační obměnou. Již na jaře nahradí aktuální třetí generaci nová, postavená na nové platformě CMF s novými motory a technikou, kterou si Renault držel jen pro vyšší třídy. Podíváme-li se na onen zlomový rok 2011, prodalo se přes 251 tisíc kusů. Následující rok 2012 skončily prodeje těsně pod 200 tisíci prodanými kusy. Ačkoliv výběhový model, který postupem času přišel o prvky výbavy, které byly v menšině (bixenony jsme Renaultu stále neodpustili), přesto se daří i po sedmi letech končit s číslem přesahující 135 tisíc. Nástupce bude muset v prodejích zastoupit jak verze coupe, C.C. tak u nás populární „okleštěnou“ verzi Generation, které skončí bez náhrady. Každopádně, je zajímavé sledovat prodejní čísla, kdy se v samém závěru výroby podařilo díky limitovaným verzím Limited a cenovým zvýhodněním překonat v prodejích loňský rok.

2014 2015
LEDEN 7 896 8 445
ÚNOR 8 641 9 396
BŘEZEN 14 883 16 217
DUBEN 12 073 12 551
KVĚTEN 10 447 11 400
ČERVEN 18 098 14 462
ČERVENEC 11 160 9 032
SRPEN 6 052 6 155
ZÁŘÍ 11 112 9 021
ŘÍJEN 12 885
LISTOPAD 10 422
PROSINEC 11 537
135 206 ks

FLUENCE 2009 (fáze 2: 2013)

Když Renault u druhé generace modelu Mégane přemýšlel co s málo prodávaným sedanem, volba padla na oddělení a vytvoření samostatného modelu. Ten vychází z korejského Samsungu SM3 a dodávky na náš trh zajišťuje turecká továrna v Burse. Technicky je Fluence bližší druhé generaci Mégane než aktuálně končící třetí generaci. Renault zkrátka potřeboval někde ušetřit a technika druhé generace přišla vhod (ostatně posloužila i v případě verze Mégane Generation). Prodejní čísla nejsou bůhví jak dobrá. Fluence ač je v česku nesmírně populární, v dalších krajinách díru do světa neudělal. Prodané kusy jsou spíše na stovky a vrchol prodejů znamenal 15 623 kusů v druhém roce prodejů. Poté šly čísla dolů. Nutno však dodat, že tento sedan je nabízen jen na některých trzích v Evropě. Zajímavá verze přišla v roce 2011, kdy Renault tomuto vozu vdech elektrický motor a společně se společností Better Place slibovali síť dobíjecích a výměnných stanic na baterie. S dojezdem 160 km a velikostí se jednalo o zajímavý projekt. Bohužel právě díky krachu společnosti Better place zůstal projekt nenaplněn a stál málem osud celé divize Z.E., která přišla v průběhu výroby o strategického partnera a s problémy se potýká dodnes.

2014 2015
LEDEN 522 680
ÚNOR 441 421
BŘEZEN 523 468
DUBEN 462 379
KVĚTEN 542 470
ČERVEN 626 419
ČERVENEC 597 677
SRPEN 383 264
ZÁŘÍ 258 156
ŘÍJEN 397
LISTOPAD 292
PROSINEC 422
5 465 ks

KADJAR 

Aktuální novinka, kterou jsme nedávno testovali (test zde) má zatím velice krátký životní příběh.

2014 2015
LEDEN 0
ÚNOR 0
BŘEZEN 0
DUBEN 40
KVĚTEN 1 768
ČERVEN 5 279
ČERVENEC 4 004
SRPEN 3 600
ZÁŘÍ 6 135
ŘÍJEN
LISTOPAD
PROSINEC

LAGUNA III 2008 (Fáze 2: 2010, fáze 3: 2013)

Zástupce střední třídy, který pomáhal definovat nové standardy v bezpečnosti nevykročil zrovna šťastně. Problém mu způsobila nevalná pověst druhé generace ve fázi 1. Ačkoliv Renault zainvestoval do vývoje a nabídl techniku třetí generace pro facelift druhé generace, tak se pověst nepodařila vylepšit. Když se k tomu připočítaly menší rozměry pro zadní cestující a expresivní vzhled (který Renault měnil na poslední chvíli, více o tom zde), nestal se z tohoto nedoceněného vozu prodejní trhák. Co se však podařilo na plné čáře byla spolehlivost. Renault si použitou a osvědčenou techniku převzal z předchozího faceliftu a dodnes patří aktuální Laguna k tomu nejspolehlivějšímu co Renault nabízí a dlouhodobě se udržuje mezi nejspolehlivějšími vozy v segmentu. Prodejní vrchol nastal hned v prvním roce prodejů, kdy  činil přes 90 tisíc prodaných kusů. Poté se čísla pohybovaly okolo 50 tisíc a zahrnovaly tři karosářské varianty (Berline, Estate, Coupe). Přitom v roce 1999 se prodalo nejvíce kusů v historii modelu – přes 199 tisíc ks.

2014 2015
LEDEN 1 316 796
ÚNOR 1 413 994
BŘEZEN 2 614 1 580
DUBEN 1 855 1 024
KVĚTEN 1 257 776
ČERVEN 1 858 861
ČERVENEC 910 453
SRPEN 591 209
ZÁŘÍ 954 426
ŘÍJEN 1 278
LISTOPAD 823
PROSINEC 1 150
16 019 ks

SCÉNIC III 2009 (fáze 2: 2013)

Dostáváme se zase k o něco lepšímu příběhu. Zřejmě vlivem klesajícího zájmu o tento segment vozů se pohybovaly prodejní výsledky aktuální třetí generace, která svého nástupce představí na jaře 2016 (v krátké i grand verzi), na třetině původních čísel. V době své největší slávy, tj. okolo milénia se podařilo Renaultu prodat přes 300 tisíc kusů tohoto oblíbeného MPV.

2014 2015
LEDEN 6 318 7 426
ÚNOR 8 423 8 559
BŘEZEN 12 050 12 533
DUBEN 10 180 11 756
KVĚTEN 9 942 8 744
ČERVEN 14 498 13 451
ČERVENEC 8 850 8 068
SRPEN 4 502 4 157
ZÁŘÍ 9 411 8 237
ŘÍJEN 10 101
LISTOPAD 7 373
PROSINEC 8 375
110.023 ks

KOLEOS 2007  (fáze 2: 2011)

První vstup do segmentu SUV dopadl pro Renault rozpačitě. Zkombinoval špičkovou techniku 4×4 od Nissanu s variabilitou sobě vlastní, jen ten design pozapomněl někde v Koreji. Stejně jako model Latitude se jednalo o vůz vyvinutý a vyrobený korejskou verzi Renaultu – Samsung. Bohužel je to ve voze všude vidět. Změť tlačítek od Nissanu, Renaultu, logika ovládání odlišná od klasických Renaultů. Prodeje nebyly nijak valné, přesto si však začal nacházet vé zákazníky, kteří pod lehce kontroverzní slupkou začali nacházet kvality vozu. To přimělo automobilku uvažovat o nástupci a ten by se měl představit ještě do konce roku. Velikostně však povyroste, stejně jako v případě Kadjaru se bude jednat o dvojče Nissanu, tentokrát X-Trailu.  Vrchol prodejů nastal v roce 2009 kdy se prodalo 21 765 kusů.

2014 2015
LEDEN 906 1 459
ÚNOR 1 011 833
BŘEZEN 669 616
DUBEN 396 343
KVĚTEN 403 312
ČERVEN 587 417
ČERVENEC 764 154
SRPEN 293 105
ZÁŘÍ 521 186
ŘÍJEN 669
LISTOPAD 641
PROSINEC 558
7 418 ks

ESPACE IV a V

Vlajková loď značky po třiceti letech přišla s radikálně odlišnou koncepcí a stejně jako tehdy i dnes je revoluční. Ve statistice prodejů je za loňský rok předchozí generace, která vydržela na trhu neuvěřitelných dvanáct let. Aktuální pátá generace se začala prodávat v dubnu (u nás a dalších krajinách v květnu) letošního roku. Což je také vidět na přiložených číslech. Renault NEWS měl možnost nového Espace vyzkoušet hned z kraje prodeje. Jeho test si můžete přečíst zde.

2014 2015
LEDEN 586 121
ÚNOR 687 124
BŘEZEN 843 552
DUBEN 771 1 174
KVĚTEN 524 1 655
ČERVEN 733 3 041
ČERVENEC 704 2 355
SRPEN 322 1 281
ZÁŘÍ 522 2 252
ŘÍJEN 749
LISTOPAD 345
PROSINEC 188
6 974 ks

 

Jsou pro Vás prodané kusy překvapující? V čem? Napište nám o tom do diskuze nebo na facebook!

 

——-

Zdroj dat: left-lane.com/

Grafika: Renault a RN

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *